Analyse gerealiseerd resultaat
Resultaat 2023
Resultaat overzicht baten en lasten 2023
Het overzicht baten en lasten sluit in totaal op een voordelig rekeningsaldo van € 9,7 miljoen. Dit resultaat is enerzijds een voordelig resultaat op de algemene dienst van € 10,1 miljoen en een nadelig resultaat op de grondexploitaties van € 0,4 miljoen.
1. Oekraïne
Voor de kosten voor de opvang van Oekraïners wordt door het rijk een vergoeding gegeven aan de gemeente. Dit betreft een volledige vergoeding voor de kosten van transitie van gebouwen naar geschikte opvanglocaties. Daarnaast is er een vergoeding per dag per gerealiseerde opvangplek. Deze was voor 2023 € 83, per dag. Deze vergoeding betreft alle kosten die gemaakt worden voor o.a. personeel en het exploiteren van de verschillende opvanglocaties. Daarnaast een vergoeding voor de kosten van leefgeld. De vergoeding in 2022 en 2023 was hoger dan de gemaakte kosten. Deze middelen zijn vrij aanwendbaar en kunnen daardoor vrijvallen naar de algemene middelen.
2. Overheveling categorie 3
3. Overheveling categorie 2
Conform het voorstel van de overheveling 2023 -> 2024, betreft dit het saldo van categorie 3 "activiteiten ten laste van resultaat jaarrekening - overig" (€ 1.979.697) en categorie 2 "activiteiten ten laste van resultaat jaarrekening - reeds bestuurlijk besloten" (€ 1.635.024) in totaal € 3.614.721. Deze posten vallen voor 2023 vrij in het rekeningresultaat. Voor 2024 wordt via het overhevelingsvoorstel 2023 -> 2024 voorgesteld om deze posten weer beschikbaar te stellen. Hierover wordt separaat geadviseerd.
4. Gemeentefonds
Het voordeel op het gemeentefonds wordt grotendeels verklaard door de decembercirculaire ad € 1.080.000. Daarnaast is de afrekening over voorgaande jaren per saldo € 328.000 positief. Als gevolg van aangepaste basisgegevens maatstaven valt het gemeentefonds € 328.000 lager uit. Het totaalresultaat van het gemeentefonds bedraagt hierdoor € 1.186.000. Van dit bedrag zit een bedrag ad € 322.000 in de overheveling in categorie 3. Per saldo resteert een nettoresultaat in de jaarrekening van € 864.000.
5. Parkeren
In 2023 is een toename in de parkeeropbrengsten (+13%/€ 432.438) zichtbaar zowel in de parkeergarages als het buiten parkeren. Dit blijkt ook uit de gestegen transacties, langere parkeerduur en de tariefverhoging voor het buiten parkeren. Bij de 2e tussenrapportage 2024 zal duidelijk zijn in hoeverre dit voordeel structureel zal zijn. Op de overige opbrengsten (verhuur ruimtes, opbrengst laadpalen e.d.) is ook nog een voordeel te zien van € 51.891. Daarnaast zijn een aantal investeringen nog niet volledig afgerond en zijn deze nog niet geactiveerd. Dit levert een voordeel op de kapitaallasten op van € 167.000. De renovatie van de parkeergarage Akkerhof is afgerond en hier resteert nog € 37.000 op het budget.
6. Vergunningen infra
De gemeenschappelijke regeling met de gemeente Rotterdam is afgelopen jaar opgeheven. Vanaf 2024 worden deze werkzaamheden weer in eigen beheer, door eigen personeel uitgevoerd. De begroting is hierop vanaf 2024 aangepast. De baten met betrekking tot vergunningen Infra zijn in 2023 hoger uitgevallen dan geraamd, mede door afrekeningen van oude jaren.
7. Personeelslasten
Het voordeel op de personele lasten bestaat uit een voordelig saldo van € 410.000 op de personele lasten. Voor het nadeel van € 410.000 over 2023 wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering onderdeel "onze mensen en middelen".
8. Vrijval voorziening dubieuze debiteuren
Vanwege de veiling van het pand aan de Boyleweg, waarbij in het bedrag de openstaande vordering voor erfpacht is opgenomen, kan dit deel uit de voorziening dubieuze debiteuren vrij vallen.
9. Controle corona toegangsbewijzen
In november 2023 heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid de definitieve vaststelling afgegeven omtrent de coronatoegangsbewijzen en de inzet van werknemers/arbeidskrachten en materialen/faciliteiten ter ondersteuning bij de controle op coronatoegangsbewijzen. Dit is in 2023 financieel afgewikkeld en kan hiermee de reservering vrijvallen.
10. Kapitaalverzekering
Vanwege de omzetting van een kapitaalverzekering naar het in eigen beheer nemen van de toekomstige pensioenverplichtingen voor (ex) bestuurders, vallen de geramde lasten voor de kapitaalverzekering vrij.
11. Verkoop blote eigendommen
In 2023 zijn blote eigendommen verkocht, waardoor er verschillen te zien zijn op de baten (verkoopopbrengsten) en lasten (afboeken van de boekwaarde).
12. Dividend nutsbedrijven
De dividenduitkering op de gewone aandelen Stedin is gestegen naar € 3,13 per aandeel (ex. dividendbelasting) en over de cumulatief preferente aandelen wordt € 14,42 per aandeel (ex dividendbelasting) uitgekeerd. Deze verhoging zorgt ervoor dat het totale resultaat op de dividenden nutsbedrijven hoger is dan begroot.
13. Toeristenbelasting
De twee hotels ontvingen in 2023 de aanslag over de opgave van de overnachtingen in 2022. Dit was het eerste jaar na de coronaperiode. Het aantal overnachtingen is hoger dan voor corona, zo ook de opbrengst toeristenbelasting.
De kamerverhuur van woningen aan arbeidsmigranten blijft toenemen ondanks maatregelen vanuit de overheid (o.a. verhogingen overdrachtsbelasting).
14. Vennootschapsbelasting
Dit nadeel wordt veroorzaakt door de aanslagen vennootschapsbelasting 2021-2023.
15. Elektriciteit
Voor de energielasten was een stelpost opgenomen in de begroting, die achteraf niet toereikend is gebleken.
16. DVO Syntrohos
De budgetten voor het DVO Syntrophos sluiten met een nadeel. Dit komt voornamelijk omdat het budget in 2023 structureel is verlaagd (€ 399K) doordat het contract met Dimpact is beëindigd. Opzegging van dit contract leidt tot lagere kosten. Hiertegenover is er echter een stijging van de kosten in verband met indexatie van de contracten, uitbreiding licenties en een stijging van de kosten door toename van het aantal afgenomen accounts. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 166.000.
17. Rente Lang
Het verschil wordt veroorzaakt door de rente op de nieuw aangetrokken leningen in 2023 (begroting vanaf 2024 is al aangepast naar verwachte kosten).
18. Doorbelaste rente/afschrijving
Het nadeel wordt deels veroorzaakt door het verschil tussen de toegerekende rente en de daadwerkelijk geboekte Grex kapitaalrente. Daarnaast zit er een verschil in het begrote bedrag doorberekende rente en de decentrale tegenhanger op de kapitaalslasten rente.
19. Grondexploitatie
Uit de winstgevende complexen Nico de Regtplein, Kreken van Nibbeland, Krekenbos en Heijwegenlaan is per saldo tussentijds winst genomen voor een bedrag van € 699.666. De boekwaarde per 01-01-2024 van de winstneming bedraagt € 6.133.456. Voor het verliesgevende complex Heer & Meester is € 465.151 van de voorziening vrij komen te vallen en voor de Elementen is een aanvullende verliesvoorziening getroffen van € 1.564.905. De totaal te treffen voorziening komt hiermee uit op € 1.099.754 en de boekwaarde per 01-01-2024 van de verliesvoorziening bedraagt € 21.904.240.
Resulterend voor de Algemene reserve betekent dit dat de winstneming van € 699.666 gestort zal
worden en de voorziening van € 1.099.754 onttrokken zal worden, wat resulteert in een afname van
€ 400.088 van de Algemene Reserve.
20. Regiodeal
Het nadeel ad € 472.000 heeft voor € 332.000 betrekking op het regiobureau ZHD en voor € 150.000 op de regiodeal cofinanciering. Het nadeel op het regiobureau wordt grotendeels verklaard doordat ten onrechte in 2022 de middelen van het regiobureau als voordelig saldo in de jaarrekening zijn verwerkt, dit wordt nu als nadeel gecorrigeerd in 2023. De middelen voor de cofinanciering ad € 150.000 zijn niet meegenomen in de overheveling 2022/2023 waardoor nu een nadelig saldo ontstaat.
21. BTW compensatiefonds
Het nadeel op de lasten en een deel van het voordeel op de baten betreft de financiële afwikkeling Afvalfonds 2015-2020. Daarnaast is er een voordeel op de baten obv doorschuif BTW Streekarchief 2018-2022.
22. Saldo begroting
Het in de 2e Turap 2023 op pagina 16 vermelde positieve begrotingssaldo 2023 ad € 1.569.000 is volledig toegevoegd aan de Algemene reserve waarmee deze op € 0 gezet werd. Echter, de twee toevoegingen aan respectievelijk de reserve Beheer € 572.000 en de reserve De Stoep € 400.000 moesten er ook nog vanaf. Daarmee komt het begrotingssaldo 2023 op negatief - € 972.000 uit. Er is met andere woorden te veel aan de Algemene reserve toegevoegd bij de 2e Turap 2023.10.
23. Dotatie voorziening verlofsparen
De voorziening Verlofsparen is een nieuwe verplichting vanaf de jaarrekening 2022. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier een voorziening voor gevormd te worden. Ieder jaar zal na het sluiten van de salarisadministratie een nieuwe berekening worden gemaakt en op basis hiervan zal een verrekening worden gedaan met de voorziening Verlofsparen. Voor 2023 wordt de voorziening aangevuld met € 2 miljoen. In het positieve saldo van de personeelslasten ad € 410.000 zijn ook de gekochte verlofuren opgenomen met een waarde van € 130.000.
24. Diversen
Dit voordeel wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Sociaal Domein 2023
Naast de algemene dienst is ook het Sociaal Domein van belang voor de financiële positie van de gemeente. Het Sociaal Domein sluit met een saldo van € 5,7 miljoen voordelig. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein. In het overhevelingsvoorstel 2023/2024 is een bedrag ad € 4,3 miljoen opgenomen met betrekking tot het sociaal domein. Het resultaat exclusief overheveling bedraagt hierdoor € 1,4 miljoen. Meer gedetailleerd bestaat het resultaat 2023 sociaal domein uit de volgende posten.
X € 1.000 | ||||
Omschrijving | Bedrag | V/N | I/S | |
Overheveling 2023 -> 2024 | 4.257 | V | I | |
Spuk gedupeerden toeslagen problematiek | 1.171 | V | I | |
Stelpost Sociaal domein | 903 | V | I | |
Individuele voorzieningen Jeugd | 664 | V | S | |
GR JR eindafrekening 2022 | 434 | V | I | |
Individuele inkomenstoeslag | 349 | V | S | |
Jeugd Ondersteuningsteams | 235 | V | I | |
Leerlingenvervoer | -94 | N | S | |
TOZO terugvordering 2022 | -279 | N | I | |
Participatiewet uitkeringen | -339 | N | S | |
Maatwerk voorzieningen Wmo | -470 | N | S | |
GR JR 2023 | -991 | N | S | |
Overige | 10 | V | I | |
Totaal resultaat Sociaal Domein | 5.722 | V | I | |
Storting reserve Sociaal Domein | -5.722 | N | I | |
Totaal resultaat | 0 |
Toelichtingen
Overheveling 2023->2024
In het overhevelingsvoorstel 2023/2024 is een bedrag van € 5,5 miljoen opgenomen voor het sociaal domein. Het grootste gedeelte van de overheveling ad € 1,8 miljoen heeft betrekking op specifieke uitkeringen (Wet Inburgering, Integraal zorgakkoord en lokale preventieakkoord). Daarnaast wordt een bedrag ad € 0,8 miljoen overgeheveld voor de energietoeslag 2023. Enkele andere grotere posten zijn overhevelingen in het kader van (1) re-integratie ad € 671.000 (project Jelloo jongeren en ESF) (2) sociaal domein brede budgetten ad € 277.000 (ontwikkelbudget en toekomstbestendig sociaal domein) en (3) dienstverlening aanpak schulden ad € 185.000.
SPUK Gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek (SD)
De afspraken over de compensatie van de kosten die gemeenten in het kader van de hersteloperatie kinderopvang maken, zijn opgenomen in een specifieke uitkering. Per saldo is in 2023 een voordelig resultaat ontstaan van € 1.170.000. Dit wordt met name veroorzaakt door de vergoeding van het Rijk over de gemaakte kosten in 2022. In de jaarrekening 2022 is geen rekening gehouden met de vergoeding vanuit het Rijk voor de gemaakte kosten in 2022, waardoor een nadelig saldo in de jaarrekening 2022 ontstaan. Het nadeel in 2022 wordt nu met het voordeel in 2023 gecorrigeerd.
Het voordelig saldo in 2023 ad € 1,2 miljoen wordt grotendeels verklaard door:
1. Een voordeel van € 862.163 heeft betrekking op nagekomen baten over 2022. In de 2e tussenrapportage 2023 is reeds voor een deel rekening gehouden met extra baten. Op dat moment was nog geen goed beeld over de nog te corrigeren Sisa over 2022, waardoor nu in de jaarrekening een voordelig saldo is ontstaan.
2. Een voordeel van € 303.003 heeft betrekking op 2023. Het voordelig saldo wordt verklaard door extra baten ad € 143.600 als correctie voor nazorgtrajecten op advies van het Rijk en € 159.403 door het verschil in geraamde baten op basis van normbedragen versus werkelijke kosten. In de jaarrekening is op basis van de Sisa 2023 een nog te ontvangen post geboekt van € 2,8 miljoen. De kosten worden namelijk achteraf via normbedragen en werkelijke kosten vergoed in de afrekening van de specifieke uitkering.
Stelpost sociaal domein
Het voordeel op de stelpost sociaal domein wordt als volgt verklaard:
1. Na het besluit van de 2e tussenrapportage 2023 was het saldo van de stelpost sociaal domein € 208.000. Na de 2e tussenrapportage zijn geen besluiten meer genomen die een beroep doen op de stelpost. Het voordelig saldo valt dan ook vrij in het resultaat van het sociaal domein. Het voordeel komt ten gunste van de reserve sociaal domein.
2. In de decembercirculaire 2022 zijn diverse voordelige posten opgenomen met betrekking tot het sociaal domein ten behoeve van het jaar 2023. Het gaat hierbij met name om het 37% voordeel ten gunste van het sociaal domein ad € 258.000, compensatieregeling voogdij 18+ ad € 165.000 en corona steunpakket ad € 105.000. Deze middelen zijn ook meegenomen in de overheveling 2022/2023 en zijn toegevoegd aan het budgetnummer van de stelpost sociaal domein. Het voordelig saldo valt vrij in het resultaat van het sociaal domein. Het voordeel komt ten gunste van de reserve sociaal domein.
Individuele voorzieningen Jeugd
Het voordeel op de individuele voorzieningen jeugd bestaat uit de volgende 4 onderdelen:
1. € 544.000 voordeel Open House Jeugd (S)
Per saldo is er voor de Open House producten Behandeling Jeugd en Begeleiding Jeugd een structureel voordeel op de lasten ad € 544.348. Dit wordt grotendeels verklaard doordat het lokale budget Behandeling Jeugd een structureel voordeel kent van € 711.579. Dit voordeel hangt samen met (een deel van) het nadeel op het budget GR JR. Vanaf 2023 heeft een overheveling van GR JR-jeugdhulp naar lokaal plaatsgevonden voor Daghulp en Ambulante hulp. De daadwerkelijke verschuiving van regionaal naar lokaal is echter veel beperkter gebleven dan begroot. De oorzaak dat de verschuiving naar lokaal zeer beperkt is gebleven zit in de mate van complexiteit van de jeugdhulp. Deze bleek in de praktijk complexer dan vooraf aangenomen waardoor deze jeugdhulp toch vanuit de GR JR is geleverd. Het voordeel op de lokale jeugdhulp bij Behandeling Jeugd is te zien op Laagcomplexe specialistische GGZ en medicatiecontrole. Deze twee producten zijn, in het kader van de GR JR-overheveling van Ambulante hulp en Daghulp, vanaf 2023 lokaal ingekocht.
Voor Open House kent het budget Begeleiding Jeugd een structureel nadeel ad € 167.231 door extra uitgaven op jeugdhulp begeleiding.
2. € 200.000 voordeel PGB jeugdhulp (S)
Het budget PGB Jeugdhulp kent een structureel voordeel op de lasten van € 200.137. Dit wordt deels verklaard doordat er strikter wordt bekeken of een PGB passend is. Met een PGB koopt iemand zelf jeugdhulp in, hier zijn voorwaarden aan verbonden. Tegenover het voordeel op PGB Jeugdhulp is een nadeel te zien op het lokale budget Maatwerk Jeugd. In de praktijk zien we een kostenverschuiving van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd. Het beroep op maatwerkproducten is toegenomen.
3. € 109.000 voordeel Dyslexie (S)
Het budget Dyslexie 2023 kent een voordeel op de lasten van € 109.353. Dit kan worden verklaard doordat het aantal trajecten is gedaald. De inzet van een poortwachter Dyslexie, die toetst of een diagnose of behandeling noodzakelijk is, heeft mede geleid tot deze daling. Het voordeel is structureel, verwachting is wel dat het aantal trajecten licht gaat toenemen. Dit wordt gedurende 2024 gemonitord.
4. € 190.000 nadeel Maatwerk Jeugd (I)
Het budget Maatwerk Jeugd (lokale jeugdhulp) kent een incidenteel nadeel op de lasten van € 190.082. Tegenover het nadeel op Maatwerk Jeugd is een voordeel te zien op PGB Jeugdhulp. In de praktijk is in deze een kostenverschuiving te zien van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd. Het beroep op maatwerkproducten is toegenomen. Het aantal maatwerkproducten voor jeugdhulp blijkt in de praktijk lastig te prognosticeren.
GR JR 2022 eindafrekening
Gedurende het boekjaar 2023 heeft de eindafrekening GR JR over 2022 plaatsgevonden o.b.v. de definitieve jaarstukken 2022 GR JR. Dit betrof een voordeel voor Nissewaard ad € 433.898
Individuele inkomenstoeslag
Op de individuele inkomenstoeslag is een voordeel van € 349.000. In 2022 is de begroting structureel met € 200.000 opgehoogd, omdat de verwachting was dat het bereik zou toenemen doordat mensen die energietoeslag aanvragen ook recht zouden hebben op de individuele inkomenstoeslag. Echter het aantal aanvragen is niet toegenomen en is zelfs licht gedaald, omdat mensen die recht hebben op energietoeslag niet zomaar recht op hebben op individuele inkomenstoeslag, want hiervoor gelden andere voorwaarden
Jeugd Ondersteuningsteams
Het budget JOT Bemensing kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 504.600. Een bedrag ad € 270.000 is meegenomen in de overheveling waardoor het feitelijk voordeel € 234.600 bedraagt. Het voordeel hangt samen met het besluit om de toegang van het Sociaal Domein te optimaliseren. De optimalisering van de toegang voor jeugdhulp is vanaf eind 2023 gefaseerd in werking getreden. Er wordt gefaseerd toegewerkt naar de nieuwe situatie per 1 januari 2025 waar de gemeente de taken indicatiestelling en regievoering zelf uitvoert. Vanwege deze overgangssituatie is een voordeel op het budget JOT Bemensing ontstaan. Deze post maakt, voor een bedrag ad € 270.000, onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024. Deze overheveling is nodig vanwege de huidige overgangssituatie van JOT naar team Jeugd waarin het team jeugd in opbouw is. Ook is aanvullende incidentele inzet nodig om het team jeugd verder te ontwikkelen en goed te organiseren.
Leerlingenvervoer
Het budget Leerlingenvervoer kent een aanvullend nadeel op de lasten van € 94.273. Bij de tweede tussenrapportage 2023 is het budget Leerlingenvervoer reeds incidenteel opgehoogd met € 355.652 naar ruim € 1,5 miljoen. De toename van de lasten wordt veroorzaakt doordat het gemiddeld aantal cliënten per maand is toegenomen; er meer kilometers per leerling worden gemaakt en er meer soloritten worden gereden. Het nadeel op het budget Leerlingenvervoer van € 450.000 is structureel.
TOZO terugvordering 2022
Over het boekjaar 2022 is door het Rijk een bedrag teruggevorderd van € 279.000. Hier staat tegenover dat vorig jaar in de jaarrekening een voordeel op de TOZO was ad € 288.000. De TOZO is een specifieke uitkering waarvan het saldo jaarlijks verrekend wordt via de reserve sociaal domein
Participatiewet uitkeringen
Op de Participatiewet uitkeringen is een nadeel van € 339.000 gerealiseerd. Het aantal uitkeringen steeg in 2023 van 1.927 naar 1.969, een toename van 2,2%. De stijging bleef wel binnen de begroting (1.975 uitkeringen begroot), maar de gemiddelde prijs van een uitkering was met € 16.900 hoger dan de begrote gemiddelde prijs van € 16.700. Oorzaak voor de hogere gemiddelde prijs is dat de inkomstenkorting in 2023 € 465.000 lager lag dan over 2022 (afname parttime werken naast uitkering). De landelijke gemiddelde prijs van een Participatiewet uitkering bedraagt € 17.100.
Maatwerk voorzieningen Wmo
Het nadeel ad € 470.000 op maatwerkvoorzieningen Wmo bestaat uit de volgende 4 onderdelen:
1. € 280.000 nadeel op Wmo hulpmiddelen (S)
Op de budgetten van de Wmo hulpmiddelen is een overschrijding van € 280.000 in totaal. De overschrijding is het gevolg van een toename van het aantal cliënten met een voorziening. Zo steeg het aantal rolvoorzieningen met gemiddeld 2,3% (van 562 naar 575), het aantal woonvoorzieningen met gemiddeld 2,9% (van 796 naar 818) en het aantal vervoersvoorzieningen met gemiddeld 6,1% (van 1.091 naar 1.157). Door de verdergaande vergrijzing is de verwachting dat de kosten voor hulpmiddelen in de toekomst verder zullen stijgen.
2. € 162.000 nadeel op huishoudelijke hulp (S)
Op het budget huishoudelijke hulp is een nadeel van € 162.000. In de begroting was rekening gehouden met een stijging van 1% van het aantal cliënten huishoudelijke hulp, maar gemiddeld is in 2023 het aantal cliënten huishoudelijke hulp met 2% gestegen van 2.385 naar 2.432.
3. € 119.000 nadeel op aanpassingen aan huis (I)
Bij de 2e tussenrapportage is het budget incidenteel met € 82.000 verlaagd, dit was op basis van de gerealiseerde uitgaven op dat moment. Echter de uitgaven in de laatste vier maanden bedroegen € 305.000 en dat is meer dan de uitgaven in de eerste acht maanden (€ 296.000). Hierdoor ontstaat een nadeel van € 118.000 (zonder doorgevoerde verlaging € 36.000). De uitgaven voor aanpassingen aan huis zijn altijd al erg fluctuerend over een jaar en over de jaren heen. Dit komt vooral doordat duurdere aanpassingen aan huis (bijv. ALS-units) een groot beroep doen op de middelen van dit budget.
4. € 91.000 voordeel op begeleiding Wmo (S)
Op het budget begeleiding Wmo is een voordeel van € 91.000. Bij de 1e tussenrapportage was het budget al met € 125.000 verlaagd. Dit voordeel komt vooral doordat het gemiddeld aantal cliënten met begeleiding Wmo in 2023 met 6,7% is afgenomen (van gemiddeld 814 naar gemiddeld 759). Van de personen met begeleiding heeft eind 2023 64% van de cliënten begeleiding basis en 36% begeleiding intensief. Een jaar eerder bedroegen deze percentages nog respectievelijk 57% en 43%. Er is dus een relatieve toename van het aantal cliënten met begeleiding basis (het lagere tarief).
GR JR 2023 (voorlopige jaarstukken)
Uit de voorlopige jaarstukken 2023 blijkt op GR JR-niveau een tekort van € 50.129.000. Op basis hiervan gaat de GR JR op totaalniveau van € 278.626.000 naar een realisatie van € 328.756.000. Het tekort van 2023 wordt gedekt middels extra bijdragen van de deelnemende gemeenten o.b.v. de werkelijke realisatie per gemeente.
De voorlopige jaarstukken 2023 GR JR laten voor Nissewaard een aanvullend nadeel zien van € 2.286.566. Op basis hiervan gaat Nissewaard van € 23.821.527 naar een realisatie van € 26.108.093.
Op de stelpost GR JR Woonplaatsbeginsel staat nog een bedrag ad € 1.295.172. Deze resterende stelpost wordt nu ingezet om het tekort bij de jaarstukken GR JR 2023 deels te dekken. Na verrekening met de stelpost resteert nog een nadeel ad € 991.394.
In de eerste tussenrapportage 2023 is voor de GR JR reeds een nadeel genomen van € 159.226. Waarna in de tweede tussenrapportage 2023 een aanvullend nadeel genomen is van € 1.204.828. Dit aanvullende nadeel is destijds gedekt uit de stelpost GR JR Woonplaatsbeginsel. Waarna nog een stelpost ad € 1.295.172 resteerde. Dit resterende deel van de stelpost wordt nu bij het nadeel van de voorlopige jaarstukken 2023 GR JR ingezet.
Het nadeel in de jaarstukken 2023 GR JR kent de volgende oorzaken: 1) Aangezien er zwaardere arrangementen zijn ingezet, is het weektarief gestegen wat meer kosten geeft. 2) Landelijk gezien wordt de gesloten jeugdhulp (Jeugdhulp plus) versneld afgebouwd, dit heeft mede consequenties voor Nissewaard. Dit leidt nl. tot een toename van de één-op-één jeugdhulp wat duurder is. Aanvullend vindt bij de Jeugdhulp Plus (zware jeugdhulp) groepsverkleining plaats waardoor de kosten toenemen. 3) Vanaf 2023 heeft een overheveling van GR JR-jeugdhulp naar lokaal plaatsgevonden voor Daghulp en Ambulante hulp. De daadwerkelijke verschuiving van regionaal naar lokaal is echter veel beperkter gebleven dan begroot. De oorzaak dat de verschuiving naar lokaal zeer beperkt is gebleven zit in de mate van complexiteit van de jeugdhulp. Deze bleek in de praktijk complexer dan vooraf aangenomen waardoor deze jeugdhulp toch vanuit de GR JR is geleverd. Hiermee hangt het voordeel op de lokale jeugdhulp voor Behandeling Jeugd (Open House) samen. Vanwege de blijvende grote regionale inzet op Daghulp en Ambulante hulp is op het lokale budget Behandeling Jeugd veel minder beroep gedaan. 4) Het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van de landelijke jeugdhulp is toegenomen. Dit betreft dure jeugdhulp.
Overige
De overige, verhoudingsgewijs kleinere, mutaties tellen op tot een bedrag van € 23.000 nadelig.
Verloop reserve sociaal domein
Bij de jaarrekening 2022 is het voordelig saldo van de Oekraïne middelen ad € 3,7 miljoen gestort in de reserve sociaal domein. In 2023 is een bedrag ad € 241.000 onttrokken ten behoeve van de nieuwbouw Scouting Bernisse. Bij de jaarrekening 2023 krijgen de Oekraïne gelden een andere bestemming dan de reserve SD zodat deze middelen geen onderdeel meer uitmaken van de reserve SD.
RESERVE SD (bedragen * € 1.000) Oekraïne gelden | 2023 |
---|---|
Saldo 1 januari | 3.721 |
Nieuwbouw Scouting Bernisse (tlv SPUK Oekraïne) | -241 |
Onttrekking Oekraïne gelden uit reserve SD | -3.480 |
Saldo 31 december | 0 |
Na besluitvorming van de jaarrekening 2023 is het verloop van de reserve sociaal domein als volgt:
RESERVE SD (* € 1.000) excl. Oekraïne gelden | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo 1 januari | 8.610 | 14.333 | 9.902 | 8.676 | 8.215 |
Reeds besloten onttrekkingen begr 23-2027 | -2.596 | -1.663 | -726 | -461 | -80 |
Reeds besloten stortingen begr 23-2027 | 2.310 | ||||
Onttrekking flexibele schil WI&I | -600 | ||||
Dotatie Reserve Centrummiddelen | 1.874 | ||||
Overheveling Hoogwerfsingel 2024/2025 | 500 | -500 | |||
Overheveling energietoeslag 2023 | 105 | -105 | |||
Subsidie verbouwing inloop/activeringscentrum | -180 | ||||
Overig Resultaat jaarrekening 2023 Sociaal Domein | 1.647 | ||||
Overhevelingsvoorstel 2023/2024 | 4.257 | -4.257 | |||
Saldo 31 december | 14.333 | 9.902 | 8.676 | 8.215 | 8.134 |