Overzichten
Taakveld | Bedrag verschil (x € 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
---|---|---|---|---|---|
6.1 Onder-steuning organisatie | € 41 | L | Algemeen beheer RO Het beschikbaar gestelde budget voor Algemeen beheer van de eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling is niet geheel besteed. | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | € 90 | V | Vergunningen infra | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | € 117 | N | Anterieure overeenkomsten | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | € 142 | V | Nissewaard 2040 Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024. | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 110 | V | Implementatiebudget belastingpakket Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 375 | V | Robuuste rechtsbescherming Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 65 | V | Wet Open Overheid Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 35 | V | Thuiswerkvergoeding | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 51 | N | Werving en selectie | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 49 | V | Reiskosten woon-werkverkeer | L | I |
6.1 Onder- | 53 | N | Kosten VVE De Passage | L | I |
6.1 Onder- | 153 | V | Planmatig onderhoud stadhuis | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 37 | V | Placebranding Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 55 | V | Evenementen(plein) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 73 | V | Project inkopen en aanbesteden Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 48 | V | Project daktuin Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 352 | V | Stelpost overhead Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve) | L | I |
6.1 Onder-steuning organisatie | 250 | V | Stelpost ICT Op de stelpost ICT is in 2023 geen beroep gedaan. Wel is het voorstel gedaan om dit budget over te hevelen naar 2024 aangezien er een aantal grote projecten zijn uitgesteld (o.a. Tenant en MS365) en voor uitloop fase 2 zaakgewijswerken en opstart fase 3. | L | I |
847 | N | Inhuur De overschrijding valt in 3 delen uiteen. Namelijk € 451K in verband inhuur vacatures, € 238K inhuur ten laste van specifieke middelen (o.a. professionalisering functioneel beheer/informatiebeleid) en tenslotte € 157K inhuur bij ziekte. Hier tegenover staat een voordeel op de reguliere P lasten. Zie voor een verder toelichting paragraaf Bedrijfsvoering mensen en middelen. | L | I | |
47 | V | Djuma Op de kosten voor Djuma is een onderschrijding te zien en hiervan is voorgesteld om dit over te hevelen naar 2024 in verband met dekking voor de uitloop fase 2 zaakgewijswerken. | L | I | |
165 | N | DVO Syntrophos Op de budgetten voor Syntrophos is op dit moment nog een tekort te constateren. Dit komt voornamelijk omdat het budget in 2023 structureel is verlaagd (€ 399K) doordat het contract met Dimpact is beëindigd. In de bevoorschotting door Syntrophos is de beëindiging van het contract nog niet verwerkt. Dit zal over 2023 worden meegenomen in de eindafrekening. | L | I | |
29 | V | Documentaire informatie verzorging Het budget voor uitbesteed werk is in 2023 niet gebruikt. | L | I | |
39 | V | Planon beheer Het budget voor Planon beheer is niet volledig aangewend. | L | I | |
6.2 Treasury | 197 | N | Rentelasten langlopend | L | I |
6.2 Treasury | 33 | N | Beleggingen lang Het nadeel aan de lastenkant komt door de beheersvergoeding (0,57%van de lening per jaar) voor de starters- en duurzaamheidsleningen. Tekort wordt veroorzaakt door hoogte van het totaal aan verstrekte leningen (begroting vanaf 2024 is al aangepast naar verwachte kosten). | L | I |
6.2 Treasury | 468 | N | Geldleningen kort Het nadeel aan de lastenkant komt door betaalde rente over naheffingsaanslagen BTW/BCF Afvalfonds 2017-2020 en betaalde rente op opgenomen kasgelden om aan de betalingsverplichtingen te kunnen blijven voldoen. | L | I |
6.2 Treasury | 221 | N | Doorbelaste rente/afschrijvingen Het nadeel wordt deels veroorzaakt door het verschil tussen de toegerekende rente en de daadwerkelijk geboekte Grex kapitaalrente. Daarnaast zit er een verschil in het begrote bedrag doorberekende rente en de decentrale tegenhanger op de kapitaalslasten rente. | L | I |
6.2 Treasury | 72 | V | Dividenden Nutsbedrijven De dividenduitkering op de gewone aandelen Stedin is gestegen naar € 3,13 per aandeel (ex. dividendbelasting) en over de cumulatief preferente aandelen wordt € 14,42 per aandeel (ex dividendbelasting) uitgekeerd. Deze verhoging zorgt ervoor dat het totale resultaat op de dividenden nutsbedrijven € 72.233 hoger is dan begroot. | B | I |
6.2 Treasury | 51 | V | Dividenden overig Betreft een dividenduitkering voor 20.280 aandelen van de BNG-bank voor € 2,50 per aandeel. | B | I |
6.5 OZB | 50 | V | OZB niet-woningen Minder (toegekende) bezwaren niet-woningen dan verwacht. | B | I |
6.5 OZB | 49 | N | Proceskosten vergoeding WOZ-bezwaren Verdrievoudiging van het aantal waardebezwaren als gevolg van reclamecampagnes van commerciële no cure no pay-bureaus in combinatie met de grote stijging van de huizenprijzen. | L | S/I |
6.7 Overige baten en lasten | 207 | V | Flankerend Beleid | L | I |
6.7 Overige baten en lasten | 199 | N | BTW Compensatiefonds Het nadeel op de lasten en een deel van het voordeel op de baten betreft de financiële afwikkeling Afvalfonds 2015-2020. Daarnaast is er een voordeel op de baten obv doorschuif BTW Streekarchief 2018-2022. | L | I |
6.7 Overige baten en lasten | 26 | V | Public Affairs Het bedrag is beschikbaar gesteld om activiteiten in het kader van Public Affairs/ lobby te bekostigen, zoals de R8 en de New Town Alliantie (NTA). Het onderzoek van de NTA vond deels plaats in 2023 en zal worden afgerond in Q2 2024. Het bedrag wordt overgeheveld van 2023 naar 2024 en zal worden gebruikt om de gedane verplichtingen (gemaakte onderzoekskosten) te betalen. Er is geen andere mogelijkheid/budget tot financiering van het onderzoek. | L | I |
6.7 Overige baten en lasten | 1.027 | N | Concernbrede stelposten Toelichting 972.000 Het in de 2e Turap 2023 op pagina 16 vermelde positieve begrotingssaldo 2023 ad € 1.569.000 is volledig toegevoegd aan de Algemene reserve waarmee deze op € 0 gezet werd. Echter, de twee toevoegingen aan respectievelijk de reserve Beheer € 572.000 en de reserve De Stoep € 400.000 moesten er ook nog vanaf. Daarmee komt het begrotingssaldo 2023 op negatief - € 972.000 uit. Er is met andere woorden te veel aan de Algemene reserve toegevoegd bij de 2e Turap 2023. Toelichting 75.072 De financiering van de generieke digitale infrastructuur (GDI) wordt vanaf begrotingsjaar 2023 ondergebracht bij het ministerie van BZK. Omdat mogelijk te maken dragen alle gebruikers van de GDI een eenmalige bijdrage bij aan de centrale financiering en wordt dit overgeheveld van het gemeentefonds naar de begroting van het ministerie van BZK. Voor Nissewaard betekent dit een bijdrage over 2022 en 2023 van totaal € 75.072. | L | I |
6.7 Overige baten en lasten | 39 | N | Opbrengst verkoop huurwoningen Minder huurwoningen verkocht dan begroot, daarnaast was er een terugbetaling van teveel betaalde erfpacht in 2022 aan wooncoöperatie De Leeuw van Putten | B | I |
6.7 Overige baten en lasten | 105 | N | BTW Sport | B | I |