Financiële toelichting per programma

Overzichten

Overzichten

Taakveld

Bedrag verschil (x € 1.000)

Voordelig of nadelig (V/N)

Toelichting

Baten of Lasten (B/L)

Incidenteel of structureel (I/S)

6.1 Onder-steuning organisatie

€ 41

L

Algemeen beheer RO

Het beschikbaar gestelde budget voor Algemeen beheer van de eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling is niet geheel besteed.

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

€ 90
€ 358

V
V

Vergunningen infra
De gemeenschappelijke regeling met de gemeente Rotterdam is afgelopen jaar opgeheven. Vanaf 2024 worden deze werkzaamheden weer in eigen beheer, door eigen personeel uitgevoerd. De begroting is hierop vanaf 2024 aangepast. De baten met betrekking tot vergunningen Infra zijn in 2023 hoger uitgevallen dan geraamd, mede door afrekeningen van oude jaren.

L
B

I
I

6.1 Onder-steuning organisatie

€ 117

N

Anterieure overeenkomsten
Volgens vastgesteld beleid wordt de kosten en opbrengsten met betrekking tot anterieure overeenkomsten verrekend met de reserve Projecten. In 2023 is er personele capaciteit t.b.v. de anterieure projecten ingezet. De verrekening met de reserve Projecten staat op programma 3.

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

€ 142
€ 159

V
N

Nissewaard 2040
Het overgehevelde budget vanuit 2022 is in 2023 niet geheel besteed. Daardoor heeft er ook een lagere onttrekking aan de reserve plaatsgevonden. Voorgesteld is het restantbudget 2023 over te hevelen naar 2024.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L
R

I
I

6.1 Onder-steuning organisatie

110

V

Implementatiebudget belastingpakket
Momenteel loopt de consultatie welk pakket voldoet aan de gewenste ondersteuning van ons proces waarmee extra handelingen voorkomen worden en de foutgevoeligheid daalt. Tevens is de verwachting dat met één geïntegreerd pakket minder kosten gemoeid zijn dan met de huidige toepassingen. Overheveling is nodig omdat voor de implementatie extra capaciteit en consultancy nodig zal zijn. Gelet op andere dringende vraagstukken is hiervoor in 2023 onvoldoende capaciteit beschikbaar geweest om hierop in te zetten.  Momenteel wordt gewerkt aan de businesscase om een keuze qua pakket te maken. In 2025 zal implementatie plaatsvinden.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

375

V

Robuuste rechtsbescherming
Dit budget komt voort uit de POK-middelen en is bedoeld om de dienstverlening structureel te verbeteren op basis van het project Robuuste rechtsbescherming.  Overheveling is nodig omdat er meer tijd nodig is om de invoering van verbeteringen aan de voorkant goed in te regelen om het basisrecht van alle inwoners op onafhankelijke sociaaljuridische ondersteuning en rechtshulp op lokaal niveau te kunnen realiseren.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

65

V

Wet Open Overheid
Er is nog niet helemaal zeker welke werkzaamheden en kosten op ons afkomen in de implementatie van de Wet Open Overheid. Voor de verdere inzet op een goede implementatie is overheveling van het budget gewenst.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

35

V

Thuiswerkvergoeding
De totale kosten voor de thuiswerkvergoeding zijn lager uitgevallen. Er is op basis van 2022 begroot, echter, na de verbouwing 2023, zijn we weer meer op kantoor gaan werken.

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

51

N

Werving en selectie
Door het werven van een aantal cruciale posities binnen de organisatie, waaronder de gemeentesecretaris en de krapte op de arbeidsmarkt was de organisatie genoodzaakt om ‘extra’ kosten te maken voor het werven van geclassificeerd personeel.

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

49

V

Reiskosten woon-werkverkeer
Vanaf 1 januari 2023 is de nieuwe verruimde reiskostenregeling woon-werkverkeer van kracht in de vorm van een pilot. Op basis van een voorspellend model zijn extra middelen toegevoegd aan het budget, omdat naar verwachting de nieuwe regeling meer kosten met zich mee zou brengen. Reiskosten worden gedeclareerd op basis van werkelijk gemaakte kosten. Daarom was het van tevoren niet precies duidelijk hoeveel de regeling zou kosten en is dus gekozen voor een pilot. Echter, voor 2023 kan worden geconcludeerd dat de nieuwe regeling lagere kosten met zich mee heeft gebracht dan voorspeld. Vanaf 1 januari 2024 is de regeling structureel. De uitgaven worden gemonitord en in de tussenrapportages wordt meegenomen of het budget moet worden bijgesteld.

L

I

6.1 Onder-
steuning organisatie

53

N

Kosten VVE De Passage
In 2023 is onvoorzien onderhoud uitgevoerd t.b.v. vogelwering, schilderwerkzaamheden en werkzaamheden loopgang expeditie binnen de VVE De Passage. Hiervoor heeft een extra bijdrage plaatsgevonden.

L

I

6.1 Onder-
steuning organisatie

153

V

Planmatig onderhoud stadhuis
De onderschrijding van het planmatig onderhoud werkgebouw stadhuis wordt veroorzaakt door minderwerken en projecten met een doorloop in 2024.

L

R

I

I

6.1 Onder-steuning organisatie

37

V

Placebranding
Het project placebranding is een meerjarig project en loopt door tot 2025. Om goed af te ronden, is het advies de middelen, inclusief die van Citymarkering over te hevelen, omdat het om een meerjarig project gaat.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L
R

I
I

6.1 Onder-steuning organisatie

55

V

Evenementen(plein)
In verband met vertraging en om het onderzoek naar het evenementenplein volledig te kunnen afronden is het voorstel om de incidentele middelen over te hevelen.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L
R

I
I

6.1 Onder-steuning organisatie

73

V

Project inkopen en aanbesteden
Het project Professionalisering inkopen en aanbesteden is een meerjarig project en heeft een doorloop in 2024. Het voorstel is om de incidentele middelen over te hevelen om het project volledig te kunnen afronden.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L
R

I
I

6.1 Onder-steuning organisatie

48

V

Project daktuin
Het project daktuin zal in 2024 worden afgerond. Het advies is om deze incidentele middelen over te hevelen naar boekjaar 2024 om de afronding van de daktuin en daarmee de technische staat en levensduur te verlengen.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L
R

I
I

6.1 Onder-steuning organisatie

352

V

Stelpost overhead
De verwachting is dat er incidentele kosten gemaakt moeten worden voor de toekomstige bezuinigingsopgave. Om te komen tot procesverbetering en verhoging van de interne kennis is het noodzakelijk dit bedrag mee te nemen naar 2024.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L

I

6.1 Onder-steuning organisatie

250

V

Stelpost ICT

Op de stelpost ICT is in 2023 geen beroep gedaan. Wel is het voorstel gedaan om dit budget over te hevelen naar 2024 aangezien er een aantal grote projecten zijn uitgesteld (o.a. Tenant en MS365) en voor uitloop fase 2 zaakgewijswerken en opstart fase 3.

L

I

847

N

Inhuur

De overschrijding valt in 3 delen uiteen. Namelijk € 451K in verband inhuur vacatures, € 238K inhuur ten laste van specifieke middelen (o.a. professionalisering functioneel beheer/informatiebeleid) en tenslotte € 157K inhuur bij ziekte. Hier tegenover staat een voordeel op de reguliere P lasten. Zie voor een verder toelichting paragraaf Bedrijfsvoering mensen en middelen.

L

I

47

V

Djuma

Op de kosten voor Djuma is een onderschrijding te zien en hiervan is voorgesteld om dit over te hevelen naar 2024 in verband met dekking voor de uitloop fase 2 zaakgewijswerken.

L

I

165

N

DVO Syntrophos

Op de budgetten voor Syntrophos is op dit moment nog een tekort te constateren. Dit komt voornamelijk omdat het budget in 2023 structureel is verlaagd (€ 399K) doordat het contract met Dimpact is beëindigd. In de bevoorschotting door Syntrophos is de beëindiging van het contract nog niet verwerkt. Dit zal over 2023 worden meegenomen in de eindafrekening.

L

I

29

V

Documentaire informatie verzorging

Het budget voor uitbesteed werk is in 2023 niet gebruikt.

L

I

39

V

Planon beheer

Het budget voor Planon beheer is niet volledig aangewend.

L

I

6.2 Treasury

197

N

Rentelasten langlopend
Het verschil wordt veroorzaakt door de rente op de nieuw aangetrokken leningen in 2023 (begroting vanaf 2024 is al aangepast naar verwachte kosten).

L

I

6.2 Treasury

33
91

N
V

Beleggingen lang

Het nadeel aan de lastenkant komt door de beheersvergoeding (0,57%van de lening per jaar) voor de starters- en duurzaamheidsleningen. Tekort wordt veroorzaakt door hoogte van het totaal aan verstrekte leningen (begroting vanaf 2024 is al aangepast naar verwachte kosten).
Het voordeel aan de batenkant wordt voor een deel veroorzaakt door nieuw uitgezette lening Syntrophos en niet in de begroting opgenomen rente op starters- en duurzaamheidsleningen. (begroting vanaf 2024 is al aangepast naar verwachte opbrengsten). De ontvangen rente op het nog niet gebruikte saldo van de rekening courant voor starters- en duurzaamheidsleningen is het andere onderdeel van het voordeel.

L
B

I
I

6.2 Treasury

468
278

N
V

Geldleningen kort

Het nadeel aan de lastenkant komt door betaalde rente over naheffingsaanslagen BTW/BCF Afvalfonds 2017-2020 en betaalde rente op opgenomen kasgelden om aan de betalingsverplichtingen te kunnen blijven voldoen.
Het voordeel op de ontvangen rente op het niet-gebruikte deel van de opgenomen kasgelden gecompenseerd grotendeels het nadeel veroorzaakt door de betaalde rente op opgenomen kasgelden.

L
B

I
I

6.2 Treasury

221

N

Doorbelaste rente/afschrijvingen

Het nadeel wordt deels veroorzaakt door het verschil tussen de toegerekende rente en de daadwerkelijk geboekte Grex kapitaalrente. Daarnaast zit er een verschil in het begrote bedrag doorberekende rente en de decentrale tegenhanger op de kapitaalslasten rente.

L

I

6.2 Treasury

72

V

Dividenden Nutsbedrijven

De dividenduitkering op de gewone aandelen Stedin is gestegen naar € 3,13 per aandeel (ex. dividendbelasting) en over de cumulatief preferente aandelen wordt € 14,42 per aandeel (ex dividendbelasting) uitgekeerd. Deze verhoging zorgt ervoor dat het totale resultaat op de dividenden nutsbedrijven € 72.233 hoger is dan begroot.

B

I

6.2 Treasury

51

V

Dividenden overig

Betreft een dividenduitkering voor 20.280 aandelen van de BNG-bank voor € 2,50 per aandeel.

B

I

6.5 OZB

50

V

OZB niet-woningen

Minder (toegekende) bezwaren niet-woningen dan verwacht.
Opbrengst perceel (toestand 1-1-2023) nieuwe winkelcentrum bij het Nico de Regtplein was nog niet meegenomen in begroting.

B

I

6.5 OZB

49

N

Proceskosten vergoeding WOZ-bezwaren

Verdrievoudiging van het aantal waardebezwaren als gevolg van reclamecampagnes van commerciële no cure no pay-bureaus in combinatie met de grote stijging van de huizenprijzen.
Deze ongewenste ontwikkeling was landelijk waarna de proceskosten door een wetswijziging in december 2023 drastisch zijn verlaagd per 2024. Omdat het laatste deel van de waardebezwaren in de eerste 6 weken van 2024 is afgehandeld en veel beroepszaken uit 2023 in 2024 zullen worden behandeld zijn de proceskostenvergoedingen in 2024 nog hoog. De verwachting is een daling in 2025.  
Het percentage toegekende bezwaren was 23%.
Nissewaard had landelijk gezien, ondanks de stijging, een relatief laag bezwaarpercentage met 4,5 % (bijv. Voorne aan Zee 7,2 %)

L

S/I

6.7 Overige baten en lasten

207

V

Flankerend Beleid
In 2023 is er voor acht regelingen aanspraak gedaan op het budget Flankerend Beleid voor een totaalbedrag van € 193.050. Het met deze regelingen gemoeide bedrag komt hierdoor dan ook € 206.949 lager uit dan de begrote € 400.000. Dit bedrag blijft beschikbaar binnen de reserve Flankerend Beleid.

L

R

I

I

6.7 Overige baten en lasten

199
116

N
V

BTW Compensatiefonds

Het nadeel op de lasten en een deel van het voordeel op de baten betreft de financiële afwikkeling Afvalfonds 2015-2020. Daarnaast is er een voordeel op de baten obv doorschuif BTW Streekarchief 2018-2022.

L
B

I
I

6.7 Overige baten en lasten

26

V

Public Affairs

Het bedrag is beschikbaar gesteld om activiteiten in het kader van Public Affairs/ lobby te bekostigen, zoals de R8 en de New Town Alliantie (NTA). Het onderzoek van de NTA vond deels plaats in 2023 en zal worden afgerond in Q2 2024. Het bedrag wordt overgeheveld van 2023 naar 2024 en zal worden gebruikt om de gedane verplichtingen (gemaakte onderzoekskosten) te betalen. Er is geen andere mogelijkheid/budget tot financiering van het onderzoek.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via Algemene Reserve)

L

I

6.7 Overige baten en lasten

1.027

N

Concernbrede stelposten

Toelichting 972.000

Het in de 2e Turap 2023 op pagina 16 vermelde positieve begrotingssaldo 2023 ad € 1.569.000 is volledig toegevoegd aan de Algemene reserve waarmee deze op € 0 gezet werd. Echter, de twee toevoegingen aan respectievelijk de reserve Beheer € 572.000 en de reserve De Stoep € 400.000 moesten er ook nog vanaf. Daarmee komt het begrotingssaldo 2023 op negatief - € 972.000 uit. Er is met andere woorden te veel aan de Algemene reserve toegevoegd bij de 2e Turap 2023.

Toelichting 75.072

De financiering van de generieke digitale infrastructuur (GDI) wordt vanaf begrotingsjaar 2023 ondergebracht bij het ministerie van BZK. Omdat mogelijk te maken dragen alle gebruikers van de GDI een eenmalige bijdrage bij aan de centrale financiering en wordt dit overgeheveld van het gemeentefonds naar de begroting van het ministerie van BZK. Voor Nissewaard betekent dit een bijdrage over 2022 en 2023 van totaal € 75.072.

L

I

6.7 Overige baten en lasten

39

N

Opbrengst verkoop huurwoningen

Minder huurwoningen verkocht dan begroot, daarnaast was er een terugbetaling van teveel betaalde erfpacht in 2022 aan wooncoöperatie De Leeuw van Putten

B

I

6.7 Overige baten en lasten

105

N

BTW Sport
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een nog te ontvangen bedrag uit 2022 van € 196.000. Het bedrag is recent ontvangen en wordt in 2024 verantwoord. Dit leidt hier tot een nadeel. Het nadeel wordt nog gedeeltelijk gecompenseerd met een extra vergoeding over 2022 van € 94.000 waar geen rekening mee is gehouden in 2022. Per saldo resteert een nadeel van € 105.000.

B

I

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 13:33:09 met de export van 07/08/2024 13:49:42