Financiële toelichting per programma

Leren, Participeren & Ondersteunen

Leren, Participeren & Ondersteunen

Taakveld

Bedrag verschil (x € 1.000)

Voordelig of nadelig (V/N)

Toelichting

Baten of Lasten (B/L)

Incidenteel of structureel (I/S)

Onderwijs

€ 94

N

Leerlingenvervoer (SD)
Het budget Leerlingenvervoer kent een aanvullend nadeel op de lasten van € 94.273. Bij de tweede tussenrapportage 2023 is het budget Leerlingenvervoer reeds incidenteel opgehoogd met € 355.652 naar ruim € 1,5 miljoen. De toename van de lasten wordt veroorzaakt doordat het gemiddeld aantal cliënten per maand is toegenomen; er meer kilometers per leerling worden gemaakt en er meer soloritten worden gereden. Het nadeel op het budget Leerlingenvervoer van € 450.000 is structureel.

L

S

€ 46

V

OnOvOn
In het kader van de Regiodeal is gehele budget van ONdernemers OVerheid en ONderwijs voor 2 jaar bestempeld als cofinanciering voor de Regiodeal. Hiervoor hebben nog geen uitgaven plaatsgevonden. Voorgesteld is het budget over te hevelen naar 2024.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L

I

1.505
1.505

V
N

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) (SD)
Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Het betreft een geoormerkt budget voor onderwijsachterstanden in een cyclus van 4 jaar. Deze OAB-cyclus loopt van 2023 t/m 2026.
Het voordeel op de lasten en het nadeel op de baten ad 1,5 miljoen betreft het verschil tussen de begroting en de realisatie. Dit wordt m.n. verklaard doordat in dit budget middelen van de voorgaande OAB-cyclus zitten die niet zijn besteed. Per saldo is het resultaat op het budget OAB neutraal.
Eind 2023 is voor OAB nog een bedrag beschikbaar van € 2.106.775. Dit bedrag is opgenomen in het overhevelingsvoorstel 2023 – 2024. Deze overheveling kan als volgt worden verklaard 1) Het betreft grotendeels het resterende bedrag uit de vorige OAB-cyclus ad € 1.428.436 dat nog niet is besteed. 2) Gedurende 2023 is per saldo € 549.721 aan subsidies voorgaande jaren terugontvangen. 3) Van de ontvangen OAB-middelen 2023 ad € 4.400.586 resteert een bedrag ad € 128.618.
Deze OAB-cyclus eindigt per 31 december 2026. Resterende OAB-middelen van de huidige cyclus vordert de rijksoverheid terug met uitzondering van een bedrag 'ter hoogte van de helft van de OAB-uitkering 2026'. Dit bedrag kan vervolgens binnen de wettelijke doelstellingen worden besteed in de daaropvolgende OAB-cyclus van vier kalenderjaren.
Deze post maakt onderdeel uit van het  overhevelingsvoorstel 2023 – 2024 (via vooruitontvangen op de balans).

L
B

I
I

548
548

V
N

RMC, VSV, Kwalificatieplicht (SD)
Overheid, scholen en gemeenten willen voorkomen dat jongeren zonder startkwalificatie school verlaten. Jongeren die het onderwijs verlaten met een startkwalificatie hebben een betere uitgangspositie in de samenleving. Gemeenten hebben hierin een wettelijke opdracht die is vastgelegd in de RMC-wetgeving. Gemeenten zijn verplicht in regionaal verband samen te werken en hebben hier afspraken over gemaakt. Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard, via de gemeente Rotterdam, middelen voor VSV, RMC en kwalificatieplicht. Deze middelen worden ingezet voor de subregio ZHE (Goeree-Overflakkee, Voorne aan Zee en Nissewaard) en dienen achteraf verantwoord te worden. Het gaat hierbij om specifieke middelen.
Per saldo is het resultaat op RMC, VSV, Kwalificatieplicht neutraal. Het incidentele voordeel op de lasten en het nadeel op de baten ad € 548.000 kan worden verklaard doordat de overheveling 2022-2023 te hoog was, een deel was reeds ten laste gebracht van RMC, VSV, Kwalificatieplicht oudere jaren. De ontvangen middelen RMC, VSV, Kwalificatieplicht over 2023 zijn besteed en conform afspraak verdeeld over de regiogemeenten: Goeree-Overflakkee, Voorne aan Zee en Nissewaard.  

L
B

I
I

671
671

V
N

Nationaal Programma Onderwijs (NPO) (SD)
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een onderwijs breed steunprogramma gericht op herstel en ontwikkeling van het onderwijs en op het inhalen/compenseren van vertragingen ontstaan door de gevolgen van het coronavirus. Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard voor het NPO voor de bestedingsperiode augustus 2021 tot en met juli 2025 (periode is met 2 jaar verlengd) een bedrag ad € 1.535.976.
Het betreffen specifieke middelen. In samenwerking met scholen en lokale partijen kan ondersteuning worden ingezet en maatregelen worden getroffen om onderwijsvertragingen in te halen. Hierbij gaat het om ondersteuning op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak. Het gaat om een aanvulling op de interventies die scholen reeds doen.
Per saldo is het resultaat op het budget NPO neutraal. Tegenover het incidentele voordeel op de lasten ad € 671.471 staat een even groot incidenteel nadeel op de baten. Aangezien een deel van dit NPO-bedrag reeds is overgeheveld naar 2024 (207.645) en 2025 (56.351) is in het overhevelingsvoorstel 2023-2024 opgenomen dat een bedrag ad € 407.476 wordt overgeheveld naar 2024.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via vooruitontvangen op de balans).

L
B

I
I

 € 84

V

Huisvestingsverordening
Op het budget voor de huisvestingsverordening IHP onderwijshuisvesting is een voordeel te zien van € 84.000. Dit zal worden toegevoegd aan de reserve Onderwijshuisvesting.

L

I

€ 49

V

Huisvestingsverordening
De uitgaven voor het programma en overzicht 2023 zijn nog niet volledig uitgevoerd. Voor een bedrag van € 37.676 is een voorstel tot overheveling naar 2024 gedaan.

L

I

€ 50

V

Zorg en techniek/ICT campus
In de begroting 2023 zijn middelen beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de mogelijkheden tot ontwikkeling van een zorg en techniek/ICT campus. In 2023 heeft dit nog niet tot uitgaven geleid.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via de algemene reserve).

L

I

€ 114

N

Mutatie Algemene reserve
De onttrekking aan de algemene reserve is € 114.000 lager dan voorzien. De onttrekking voor de kosten voor het programma en overzicht 2023 zijn € 49.712 lager dan voorzien en daarnaast zijn er voor de zorg en techniek/ICT campus  € 50.000 geen uitgaven gedaan. Tenslotte is de onttrekking ivm OnOvOn € 14.360 niet noodzakelijk gebleken.

R

I

€ 84

N

Mutatie reserve Onderwijshuisvesing
Het voordeel op de huisvestingsverordening IHP wordt gestort in de reserve Onderwijshuisvesting

R

I

Thuis in de Wijk

€ 73
€ 28

V
V

Maatschappelijke dienstverlening (SD)
Op het budget maatschappelijke dienstverlening is per saldo een voordeel van ruim € 100.000. Dit komt enerzijds doordat een deel van de subsidies aan SWO en Alzheimer.nl (totaal € 66.500) in 2023 ten laste zijn gebracht van de brede SPUK. Daarnaast is een bedrag van € 28.000 teruggevorderd over de verleende subsidies 2022.

L
B

I
I

€ 125

N

ICT Budget SD (SD)
Op het budget ICT SD is een nadeel van ongeveer € 125.000. Dit is ontstaan doordat de ICT kosten welke niet onder de dienstverleningsovereenkomst van Syntrophos vallen, hoger zijn dan begroot. Ook zijn de kosten van bepaalde ICT projecten hoger uitgevallen dan waar in de begroting mee rekening is gehouden. Een groot deel van de kosten zijn incidenteel.

L

I

€ 92

V

Ontwikkelbudget (SD)
Op het ontwikkelbudget is een voordeel van ongeveer € 92.000. Het voordeel is ontstaan doordat bepaalde gereserveerde kosten voordeliger zijn geweest dan begroot. Ook zijn een aantal projecten later gestart dan gepland waardoor dit voordeel is ontstaan.
Het voordeel is meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023/2024 om onder andere in te gaan zetten voor diverse projecten in het sociaal domein op de gebieden Jeugd en Wmo. Deze projecten hebben te maken met verandering van landelijke wetgeving en/of het verbeteren van interne processen met als doel om onder andere tot kostenbesparingen te komen.

Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L

I

€ 151
€ 14

V
B

Toekomstbestendig SD (SD)
Op het budget toekomst bestendig sociaal domein is sprake van een voordeel van ongeveer € 164.000. Het voordeel is ontstaan doordat bepaalde gereserveerde kosten voordeliger zijn geweest dan begroot of dekking vanuit ander budget is gevonden.
In 2024 zijn geen middelen meer geraamd op het budget toekomstbestendig sociaal domein. Voorgesteld wordt om het restant van het budget van 2023 over te hevelen naar 2024 en dit onder andere in te zetten voor inzet tijdelijk personeel om besparingen te kunnen behalen, subsidie Thuis in de Wijk en ontwikkelingen bij de BV Voorne Putten Werkt.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L
B

I
I

€ 208

V

Stelpost Sociaal domein (SD)
Na het besluit van de 2e tussenrapportage 2023 was het saldo van de stelpost sociaal domein € 208.000. Na de 2e tussenrapportage zijn geen besluiten meer genomen die een beroep doen op de stelpost. Het voordelig saldo valt dan ook vrij in het resultaat van het sociaal domein. Het voordeel komt ten gunste van de reserve sociaal domein.

L

I

€ 695

V

Decembercirculaire 2022 (SD)
In de decembercirculaire 2022 zijn diverse voordelige posten opgenomen met betrekking tot het sociaal domein ten behoeve van het jaar 2023. Het gaat hierbij met name om het 37% voordeel ten gunste van het sociaal domein ad € 258.000, compensatieregeling voogdij 18+ ad € 165.000 en corona steunpakket ad € 105.000.  Deze middelen zijn ook meegenomen in de overheveling 2022/2023. Het voordelig saldo valt vrij in het resultaat van het sociaal domein. Het voordeel komt ten gunste van de reserve sociaal domein.

L

I

€ 674
€ 1.844

N
V

SPUK Gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek (SD)
De afspraken over de compensatie van de kosten die gemeenten in het kader van de hersteloperatie kinderopvang maken, zijn opgenomen in een specifieke uitkering. Per saldo is in 2023 een voordelig resultaat ontstaan van € 1.170.000 (nadeel ad 674.000 op de lasten en voordeel ad € 1.844.000 op de baten). Het voordelig saldo kan als volgt worden verklaard:

  1. Een voordeel van € 5.417 heeft betrekking op nagekomen baten over 2021.
  2. Een voordeel van € 862.163 heeft betrekking op nagekomen baten over 2022. In de 2e tussenrapportage 2023 is reeds voor een deel rekening gehouden met extra baten. Op dat moment was nog geen goed beeld over de nog te corrigeren Sisa over 2022, waardoor nu in de jaarrekening een voordelig saldo is ontstaan.
  3. Een voordeel van € 303.003 heeft betrekking op 2023. Op de lasten is een nadeel van € 674.000. In de begroting was uitgegaan van € 1,8 miljoen aan lasten. In totaal bedragen de lasten € 2,5 miljoen. Op de baten is een voordeel van € 977.000. Het voordelig saldo ad € 303.003 wordt verklaard door extra baten ad € 143.600 als correctie voor nazorgtrajecten op advies van het Rijk en € 159.403 door het verschil in geraamde baten op basis van normbedragen versus werkelijke kosten. In de jaarrekening is op basis van de Sisa 2023 een nog te ontvangen post geboekt van € 2,8 miljoen. De kosten worden namelijk achteraf via normbedragen en werkelijke kosten vergoed in de afrekening van de specifieke uitkering.

L
B

I
I

Maatwerk Jeugd

991

N

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (SD) Voorlopige Jaarstukken 2023
Uit de voorlopige jaarstukken 2023 blijkt op GR JR-niveau een tekort van € 50.129.000. Op basis hiervan gaat de GR JR op totaalniveau van € 278.626.000 naar een realisatie van € 328.756.000. Het tekort van 2023 wordt gedekt middels extra bijdragen van de deelnemende gemeenten o.b.v. de werkelijke realisatie per gemeente.
De voorlopige jaarstukken 2023 GR JR laten voor Nissewaard een aanvullend nadeel zien van € 2.286.566. Op basis hiervan gaat Nissewaard van € 23.821.527 naar een realisatie van € 26.108.093.

Op de stelpost GR JR Woonplaatsbeginsel staat nog een bedrag ad € 1.295.172. Deze resterende stelpost wordt nu ingezet om het tekort bij de jaarstukken GR JR 2023 deels te dekken. Na verrekening met de stelpost resteert nog een nadeel ad € 991.394.

In de eerste tussenrapportage 2023 is voor de GR JR reeds een nadeel genomen van € 159.226. Waarna in de tweede tussenrapportage 2023 een aanvullend nadeel genomen is van € 1.204.828. Dit aanvullende nadeel is destijds gedekt uit de stelpost GR JR Woonplaatsbeginsel. Waarna nog een stelpost ad € 1.295.172 resteerde. Dit resterende deel van de stelpost wordt nu bij het nadeel van de voorlopige jaarstukken 2023 GR JR ingezet.  

Het nadeel in de jaarstukken 2023 GR JR kent de volgende oorzaken: 1) Aangezien er zwaardere arrangementen zijn ingezet, is het weektarief gestegen wat meer kosten geeft. 2) Landelijk gezien wordt de gesloten jeugdhulp (Jeugdhulp plus) versneld afgebouwd, dit heeft mede consequenties voor Nissewaard. Dit leidt nl. tot een toename van de één-op-één jeugdhulp wat duurder is. Aanvullend vindt bij de Jeugdhulp Plus (zware jeugdhulp) groepsverkleining plaats waardoor de kosten toenemen. 3) Vanaf 2023 heeft een overheveling van GR JR-jeugdhulp naar lokaal plaatsgevonden voor Daghulp en Ambulante hulp. De daadwerkelijke verschuiving van regionaal naar lokaal is echter veel beperkter gebleven dan begroot. De oorzaak dat de verschuiving naar lokaal zeer beperkt is gebleven zit in de mate van complexiteit van de jeugdhulp. Deze bleek in de praktijk complexer dan vooraf aangenomen waardoor deze jeugdhulp toch vanuit de GR JR is geleverd. Hiermee hangt het voordeel op de lokale jeugdhulp voor Behandeling Jeugd (Open House) samen. Vanwege de blijvende grote regionale inzet op Daghulp en Ambulante hulp is op het lokale budget Behandeling Jeugd veel minder beroep gedaan. 4) Het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van de landelijke jeugdhulp is toegenomen. Dit betreft dure jeugdhulp.

L

S

434

V

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (SD) Eindafrekening definitieve jaarstukken 2022 GR JR
Gedurende het boekjaar 2023 heeft de eindafrekening GR JR over 2022 plaatsgevonden o.b.v. de definitieve jaarstukken 2022 GR JR. Dit betrof een voordeel voor Nissewaard ad € 433.898.

L

I

€ 127

V

Uitvoeringskosten Jeugd (SD)
Het budget Uitvoeringskosten Jeugd kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 127.293. Dit wordt grotendeels verklaard doordat de huisvestingskosten voor de jeugdondersteuningsteams (JOT) lager zijn dan begroot. Vanwege de huidige overgangssituatie van de JOT’s naar team Jeugd betreft het een incidenteel voordeel. Hierbij wordt gefaseerd toegewerkt naar een nieuwe situatie per 1 januari 2025 waar de gemeente de taken indicatiestelling en regievoering zelf uitvoert.

L

I

€ 200

V

PGB Jeugdhulp (SD)
Het budget PGB Jeugdhulp kent een structureel voordeel op de lasten van € 200.137. Dit wordt deels verklaard doordat er strikter wordt bekeken of een PGB passend is. Met een PGB koopt iemand zelf jeugdhulp in, hier zijn voorwaarden aan verbonden. Tegenover het voordeel op PGB Jeugdhulp is een nadeel te zien op het lokale budget Maatwerk Jeugd. In de praktijk zien we een kostenverschuiving van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd. Het beroep op maatwerkproducten is toegenomen.  

L

S

€ 109

V

Dyslexie (SD)
Het budget Dyslexie 2023 kent een voordeel op de lasten van € 109.353. Dit kan worden verklaard doordat het aantal trajecten is gedaald. De inzet van een poortwachter Dyslexie, die toetst of een diagnose of behandeling noodzakelijk is, heeft mede geleid tot deze daling. Het voordeel is structureel, verwachting is wel dat het aantal trajecten licht gaat toenemen. Dit wordt gedurende 2024 gemonitord.  

L

S

€ 190

N

Maatwerk Jeugd (SD)
Het budget Maatwerk Jeugd (lokale jeugdhulp) kent een incidenteel nadeel op de lasten van € 190.082. Tegenover het nadeel op Maatwerk Jeugd is een voordeel te zien op PGB Jeugdhulp. In de praktijk is in deze een kostenverschuiving te zien van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd. Het beroep op maatwerkproducten is toegenomen. Het aantal maatwerkproducten voor jeugdhulp blijkt in de praktijk lastig te prognosticeren.  

L

I

€ 544

V

Open House Jeugd (SD)
Per saldo is er voor de Open House producten Behandeling Jeugd en Begeleiding Jeugd een structureel voordeel op de lasten ad € 544.348.
Dit wordt grotendeels verklaard doordat het lokale budget Behandeling Jeugd een structureel voordeel kent van € 711.579. Dit voordeel hangt samen met (een deel van) het nadeel op het budget GR JR. Vanaf 2023 heeft een overheveling van GR JR-jeugdhulp naar lokaal plaatsgevonden voor Daghulp en Ambulante hulp. De daadwerkelijke verschuiving van regionaal naar lokaal is echter veel beperkter gebleven dan begroot. De oorzaak dat de verschuiving naar lokaal zeer beperkt is gebleven zit in de mate van complexiteit van de jeugdhulp. Deze bleek in de praktijk complexer dan vooraf aangenomen waardoor deze jeugdhulp toch vanuit de GR JR is geleverd.
Het voordeel op de lokale jeugdhulp bij Behandeling Jeugd is te zien op Laagcomplexe specialistische GGZ en medicatiecontrole. Deze twee producten zijn, in het kader van de GR JR-overheveling van Ambulante hulp en Daghulp, vanaf 2023 lokaal ingekocht.
Voor Open House kent het budget Begeleiding Jeugd een structureel nadeel ad € 167.231 door extra uitgaven op jeugdhulp begeleiding.

L

S

€ 505

V

JOT Bemensing (SD)
Het budget JOT Bemensing kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 504.600. Dit voordeel hangt samen met het besluit om de toegang van het Sociaal Domein te optimaliseren. De optimalisering van de toegang voor jeugdhulp is vanaf eind 2023 gefaseerd in werking getreden. Er wordt gefaseerd toegewerkt naar de nieuwe situatie per 1 januari 2025 waar de gemeente de taken indicatiestelling en regievoering zelf uitvoert. Vanwege deze overgangssituatie is een voordeel op het budget JOT Bemensing ontstaan. Deze post maakt, voor een bedrag ad € 270.000, onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024. Deze overheveling is nodig vanwege de huidige overgangssituatie van JOT naar team Jeugd waarin het team jeugd in opbouw is. Ook is aanvullende incidentele inzet nodig om het team jeugd verder te ontwikkelen en goed te organiseren.  

Deze post maakt deels onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via reserve sociaal domein).

L

I

Maatwerk volwassenen

€ 162

N

Huishoudelijke hulp (SD)
Op het budget huishoudelijke hulp is een nadeel van € 162.000. In de begroting was rekening gehouden met een stijging van 1% van het aantal cliënten huishoudelijke hulp, maar gemiddeld is in 2023 het aantal cliënten huishoudelijke hulp met 2% gestegen van 2.385 naar 2.432.

L

S

€ 117

V

Dagbesteding (SD)
Op het budget dagbesteding is een voordeel van € 117.000. Bij de 1e tussenrapportage was het budget al met € 217.000 verlaagd op basis van het resultaat 2022. De kosten voor dagbesteding blijven derhalve afnemen vooral door het indiceren van minder dagdelen dagbesteding. Van de 197 cliënten met een indicatie dagbesteding op 31 december 2023 hadden 190 cliënten een indicatie dagbesteding basis (het lagere tarief).

L

S

€ 91

V

Begeleiding Wmo (SD)
Op het budget begeleiding Wmo is een voordeel van € 91.000. Bij de 1e tussenrapportage was het budget al met € 125.000 verlaagd. Dit voordeel komt vooral doordat het gemiddeld aantal cliënten met begeleiding Wmo in 2023 met 6,7% is afgenomen (van gemiddeld 814 naar gemiddeld 759). Van de personen met begeleiding heeft eind 2023 64% van de cliënten begeleiding basis en 36% begeleiding intensief. Een jaar eerder bedroegen deze percentages nog respectievelijk 57% en 43%. Er is dus een relatieve toename van het aantal cliënten met begeleiding basis (het lagere tarief).

L

S

€ 280

N

Wmo hulpmiddelen (SD)
Op de budgetten van de Wmo hulpmiddelen is een overschrijding van € 280.000 in totaal. De overschrijding is het gevolg van een toename van het aantal cliënten met een voorziening. Zo steeg het aantal rolvoorzieningen met gemiddeld 2,3% (van 562 naar 575), het aantal woonvoorzieningen met gemiddeld 2,9% (van 796 naar 818) en het aantal vervoersvoorzieningen met gemiddeld 6,1% (van 1.091 naar 1.157). Door de verdergaande vergrijzing is de verwachting dat de kosten voor hulpmiddelen in de toekomst verder zullen stijgen.

L

S

€ 119

N

Aanpassingen aan huis (SD)
Bij de 2e tussenrapportage is het budget incidenteel met € 82.000 verlaagd, dit was op basis van de gerealiseerde uitgaven op dat moment. Echter de uitgaven in de laatste vier maanden bedroegen € 305.000 en dat is meer dan de uitgaven in de eerste acht maanden (€ 296.000). Hierdoor ontstaat een nadeel van € 118.000 (zonder doorgevoerde verlaging € 36.000). De uitgaven voor aanpassingen aan huis zijn altijd al erg fluctuerend over een jaar en over de jaren heen. Dit komt vooral doordat duurdere aanpassingen aan huis (bijv. ALS-units) een groot beroep doen op de middelen van dit budget.

L

I

€ 1.333

V

Beschermd Wonen (SD-CT)
Het budget Beschermd Wonen (centrumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de lasten van ruim € 1,3 miljoen. Dit wordt grotendeels verklaard door: 1) Vanaf 2022 wordt beschermd wonen ingekocht. Vóór 2022 werd het gesubsidieerd. Het begrote inkoopbudget beschermd wonen 2023 blijkt € 428.000 hoger dan de realisatie 2023. De realisatie in 2023 is nagenoeg stabiel gebleven t.o.v. 2022 terwijl in de begroting uit was gegaan van een lichte groei. Vooralsnog wordt uitgegaan van een incidenteel voordeel. 2) Op de stelpost beschermd wonen was nog € 850.000 beschikbaar om mogelijke lasten binnen beschermd wonen te kunnen dekken. Aangezien deze middelen nu nog resteren, kunnen deze in de reserve centrummiddelen worden gestort.                            
Er is € 54.000 minder inhuur en detachering op het budget Beschermd Wonen gerealiseerd dan begroot. Aangezien er later is gestart dan gepland, loopt de periode van inhuur en detachering langer door. Deze middelen zijn dan ook opgenomen in het overhevelingsvoorstel 2023 om te worden overgeheveld naar 2025.
Deze post maakt voor een klein deel onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via reserve centrummiddelen).

L

I

€ 224
€ 56

V
V

Nationaal Actieplan Daklozen (SD-CT)
Het budget Nationaal Actieplan Daklozen (centrumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 223.931. Dit wordt veroorzaakt doordat de ontvangen incidentele middelen voor a. het programma Een (t)huis, een toekomst en b. het Nationaal Actieplan Dakloosheid niet volledig zijn besteed. De ambitie van de rijksoverheid is om dakloosheid in Nederland terug te dringen. In dit kader worden in de regio ZHE diverse projecten en pilots uitgevoerd om preventieve ondersteuning te bieden aan jongvolwassenen die dreigend dak- en thuisloos zijn.
Het budget Nationaal Actieplan Daklozen kent een incidenteel voordeel op de baten van € 55.946. Dit betreft terugvorderingen van subsidies uit voorgaande jaren.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via reserve centrummiddelen).

L
B

I
I

€ 420

V

DU Vrouwenopvang (SD-CT)
Het budget Vrouwenopvang (centrumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 420.066. Dit wordt grotendeels verklaard doordat a. Op de stelpost Vrouwenopvang nog ruim 2 ton beschikbaar was om mogelijke lasten binnen Vrouwenopvang te kunnen dekken. Aangezien deze middelen nu nog resteren, kunnen deze in de reserve centrummiddelen worden gestort. b. In 2023 is ruim 2 ton minder aan subsidies uitgegeven dan begroot.          
In het overhevelingsvoorstel 2023-2024 is opgenomen dat een deel van de middelen ad € 56.000 voor het Toekomstscenario Jeugd en Gezinsbescherming wordt overgeheveld naar 2024 (via reserve centrummiddelen). Dit om de geplande activiteiten te kunnen uitvoeren.
Deze post maakt voor een klein deel onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via reserve centrummiddelen).

L

I

€ 98

V

DU Maatschappelijke Opvang (SD-CT)
Het budget Maatschappelijke Opvang (centrumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de baten van € 98.491. Dit betreft een terugvordering uit een voorgaand jaar.  

B

I

Werk, inkomen, armoede-beleid & emancipatie

€ 339

N

Participatiewet Uitkeringen (SD)
Op de Participatiewet uitkeringen is een nadeel van € 339.000 gerealiseerd. Het aantal uitkeringen steeg in 2023 van 1.927 naar 1.969, een toename van 2,2%. De stijging bleef wel binnen de begroting (1.975 uitkeringen begroot), maar de gemiddelde prijs van een uitkering was met € 16.900 hoger dan de begrote gemiddelde prijs van € 16.700. Oorzaak voor de hogere gemiddelde prijs is dat de inkomstenkorting in 2023 € 465.000 lager lag dan over 2022 (afname parttime werken naast uitkering). De landelijke gemiddelde prijs van een Participatiewet uitkering bedraagt € 17.100.

L

I

€ 279

N

TOZO terugvordering 2022 (SD)
Over het boekjaar 2022 is door het Rijk een bedrag teruggevorderd van € 279.000. Hier staat tegenover dat vorig jaar in de jaarrekening een voordeel op de TOZO was ad € 288.000. De TOZO is een specifieke uitkering waarvan het saldo jaarlijks verrekend wordt via de reserve sociaal domein.

B

I

€ 349

V

Individuele inkomenstoeslag (SD)
Op de individuele inkomenstoeslag is een voordeel van € 349.000. In 2022 is de begroting structureel met € 200.000 opgehoogd, omdat de verwachting was dat het bereik zou toenemen doordat mensen die energietoeslag aanvragen ook recht zouden hebben op de individuele inkomenstoeslag. Echter het aantal aanvragen is niet toegenomen en is zelfs licht gedaald, omdat mensen die recht hebben op energietoeslag niet zomaar recht op hebben op individuele inkomenstoeslag, want hiervoor gelden andere voorwaarden.

L

S

€ 771
€ 12

V
V

Energietoeslag (SD)
Op de energietoeslag is een voordeel van totaal € 783.000. Voor het uitbetalen van de energietoeslag is ruim € 6,5 miljoen begroot. Een deel van de uitbetalingen 2e tranche van de energietoeslag 2023 is nog niet verstrekt en zal pas in 2024 gaan plaatsvinden. Daarnaast kunnen er in 2024 nog aanvragen worden gedaan. Het bedrag van € 783.000 is meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023-2024.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L
B

I
I

€ 191

V

Schuldhulpverlening (SD)
Het voordeel op het budget schuldhulpverlening komt vooral doordat de verkregen middelen bij de meicirculaire 2023 ad. € 217.437 dienstverlening aanpak schulden (deels) nog niet zijn ingezet. Gemeenten kunnen deze middelen inzetten om aan de slag te gaan met de prioriteiten van de Aanpak geldzorgen, zoals het verdubbelen van het gebruik van de schuldhulpverlening en het tegengaan van kinderarmoede. Een deel van de middelen is in 2023 ingezet voor implementatie en verbetering van de applicaties schuldhulpverlening. Het restant van deze middelen ad € 185.000 is meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023-2024. Nadere advisering over de invulling volgt.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L

I

€ 218
€ 178

V
V

ESF (SD)
In 2023 heeft de gemeente Nissewaard bijna € 1,4 miljoen ontvangen aan ESF-subsidie ten behoeve van re-integratie en arbeidsparticipatie. Van de € 1,4 miljoen is € 400.000 toegevoegd aan de stelpost sociaal domein, omdat eerder middels een voorfinanciering ad. € 400.000 hierop een beroep is gedaan betreffende inhuur bij het cluster Werk en Inkomen. Van de resterende middelen is € 582.000 ingezet ter dekking van inhuur en tijdelijke formatie. Het restant van € 396.000 is meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023-2024 en dient als dekking voor inhuur en tijdelijke formatie in 2024.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L
B

I
I

€ 275

V

Project Jellooo (SD)
In 2023 is binnen de re-integratiemiddelen € 275.000 ontvangen van de gemeente Rotterdam inzake het project Jellooo jongeren. De uitgaven voor dit project volgen in 2024 en daarom is het bedrag van € 275.000 meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023-2024.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

B

I

€ 842

V

SPUK Wet Inburgering (SD)
Ten behoeve van de specifieke uitkering Wet Inburgering is een bedrag van € 898.248 ontvangen in 2023. Vanuit de overheveling 2022-2023 was een bedrag van € 356.737 meegenomen. Totaal beschikbaar in 2023 derhalve € 1.254.985. Van deze middelen resteert nog € 842.000 en dit is meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023-2024. In 2024 zal de definitieve vaststelling plaatsvinden voor het bedrag 2023 van de SPUK Wet Inburgering.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L

I

€ 103
€ 103

V
N

SPUK Onderwijsroute (SD)
Het resultaat op SPUK Onderwijsroute is per saldo neutraal. Gemeenten ontvangen via een Specifieke Uitkering van SZW middelen bedoeld om inburgeringsplichtigen toe te leiden naar het reguliere onderwijs. De SPUK onderwijsroute is bedoeld als tijdelijke aanvulling op de reguliere SPUK voor inburgeringsvoorzieningen (Wet Inburgering). Hiermee kunnen gemeenten de komende jaren de onderwijsroute aanbieden, terwijl parallel wordt gewerkt aan een structureel voorstel. Op het budget onderwijsroute is een voordeel van € 103.000 op de lasten. Daarnaast zijn de baten € 78.000 hoger dan begroot. Per saldo resteert een bedrag ad € 182.000 op de middelen Onderwijsroute 2023. Deze middelen zijn als vooruit ontvangen middelen op de balans geboekt. Deze middelen zijn beschikbaar voor 2024.

L
B

I
I

476
476

V
N

Winterplan (dekking reserve energiecrisis)
Het maatregelenpakket Energiecrisis (uitvoering Winterplan) is op 9 november 2022 door de gemeenteraad vastgesteld. Met dit plan heeft de gemeente, aanvullend op de (voorgenomen) rijksmaatregelen en de al eerdere genomen lokale maatregelen, extra middelen vrijgemaakt om de gevolgen van de energiecrisis enigszins te beperken. In de 2e tussenrapportage is de stand van zaken weergegeven van het winterplan. Omdat op de lasten minder is uitgegeven dan begroot (€ 476.000) is de onttrekking aan de reserve energiecrisis ook € 476.000 lager dan begroot. Per saldo is er geen resultaat in de jaarrekening. Een deel van het budget ad € 60.000 is meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023/2024.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L
R

I
I

€ 5.343

€ 9.538

€ 4.195

N

V

N

Opvang vluchtelingen Oekrainers
Dit betreft alle kosten voor de opvang Oekraïners binnen Nissewaard. Dit betreft zowel de transitiekosten, exploitatielasten van de diverse locaties en het leefgeld.
Alle kosten worden vergoedt door het rijk door middel van een vergoeding per bed en per dag van € 83. Daarnaast worden alle transitiekosten volledig vergoed. Per saldo levert dit een voordeel op.
Het verschil wordt gestort in de reserve Sociaal domein

L

B

R

I

I

I

Volks-gezondheid

953

V

SPUK Integraal zorgakkoord (SD)
Het Integraal Zorgakkoord (IZA) heeft als doel de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Om dit te bereiken zijn afspraken gemaakt tussen het ministerie van VWS en een groot aantal partijen in de zorg. Ondertekenaars van het IZA zijn onder meer overkoepelende organisaties van ziekenhuizen, de geestelijke gezondheidszorg en de ouderenzorg. Het IZA gaat uit van de zorgkantoorregio’s. Gemeente Nissewaard is ingedeeld in de zorgkantoorregio ZHE-BAR gemeenten, waarbij Voorne aan Zee, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Barendrecht, Ridderkerk, Albrandswaard en Nissewaard aangesloten zijn. Voor de gehele regio wordt één gemandateerde gemeente aangewezen om de middelen aan te vragen. Voor de regio ZHE-BAR gemeenten is de gemeente Nissewaard de aangewezen gemandateerde gemeente. Voor het jaar 2023 is een specifieke uitkering van maximaal € 3,4 miljoen ontvangen. In 2023 is in totaal € 2 miljoen uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten. De lasten in 2023 bedragen voor Nissewaard ad € 414.000. De resterende middelen worden meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2023/2024.
Deze post maakt onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024.

L

I

272
272

V
N

Brede SPUK
Het rijk heeft een nieuwe regeling gepubliceerd op 8 februari 2023: de regeling Specifieke Uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 oftewel 'de brede SPUK'. Het doel van deze regeling is ‘een gezonde generatie in 2040’. De brede SPUK bestaat uit 3 onderdelen met in totaal 15 onderliggende regelingen, gericht op gezondheid (programma 5) en op samenlevingsonderdelen als sport en cultuur (programma 4). Nissewaard maakt al gebruik van een aantal regelingen die voorheen los werden aangeboden (zoals gezond in de stad). Daarnaast zijn er een aantal nieuwe onderwerpen toegevoegd. In totaal gaat het om een uitkering van €1,6 miljoen. Op basis van de Sisa verantwoording 2023 kan een bedrag ad € 210.581 worden overgeheveld naar 2024 en zal een bedrag ad € 127.365 in 2024 worden terugbetaald aan het Rijk. Van het totale resultaat ad € 337.947 zit een bedrag ad € 227.000 op programma 5.

L
B

I
I

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 13:33:09 met de export van 07/08/2024 13:49:42