Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Voorne-Putten Werkt
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2017 is de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne (sedert 1 januari 2023 Voorne aan Zee) en Nissewaard ingegaan.
De gemeente heeft belang bij de organisatie gezien het feit dat deze een (beschutte) werkplek kan bieden en uitvoering geeft aan de wettelijke taak in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Hiernaast ondersteunt de organisatie bij het ontwikkelen van passende (garantie-) banen. Het hebben van werk is belangrijk voor het gevoel dat je maatschappelijk van betekenis bent. Hiermee draagt Voorne-Putten Werkt bij aan een inclusieve samenleving en het verminderen van het aantal inwoners in de bijstand. De uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening blijft vooralsnog de belangrijkste taak.
Nissewaard heeft met Voorne aan Zee, vanwege de herindeling van de voormalige gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne, nieuwe dienstverleningsovereenkomsten afgesloten voor de ondersteuning welke geleverd wordt in het kader van de Wsw en de Participatiewet, denk aan plaatsen voor Nieuw Beschut en leerlijnen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren. Deze statutaire directeuren zijn beiden in dienst van de gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard. Tot 1 oktober 2023 werd de gemeente vertegenwoordigd door wethouder W. Struijk. Vanaf 1 oktober 2023 vindt de vertegenwoordiging plaats door wethouder H. Stengs-Nijhof.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
We streven naar een inclusieve arbeidsmarkt. In dit kader heeft de gemeente een belang bij Voorne-Putten Werkt BV. Men voert dienstverlening uit op het vlak van de Wet sociale werkvoorzieningen en de Participatiewet. Dit conform de dienstverleningsovereenkomst welke wij als gemeente met hen hebben afgesloten. De organisatie ondersteunt onder andere bij het ontwikkelen van passende garantiebanen. Hiermee draagt Voorne-Putten Werkt bij aan een inclusieve samenleving en het verminderen van het aantal inwoners in de bijstand.In de dienstverleningsovereenkomst is een jaarlijkse productprijs overeengekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd. Dit bedrag is gerelateerd aan onder andere het aantal in te zetten leerlijnen, maar ook de inzet van de zogeheten diagnosefase.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de Rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0,72%
29,78%
0,17%
30%
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 9.379.662. De bijdrage bestaat uit een bedrag ad € 9.119.780 Wsw-middelen uit de integratie uitkering participatiewet, een bedrag ad € 90.370 aanvullende bijdrage van de gemeente Voorne aan Zee en de aanvullende bijdrage ad € 169.512 van de gemeente Nissewaard.
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 9.877.587.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.437.220
€ 1.788.697
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 711.061
€ 603.808
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
-€ 11.679
Marktontwikkelingen
De uitgangssituatie voor werkzoekenden was in 2023 relatief gunstig. Er ontstond dan ook meer kansen voor werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
VPW heeft in samenwerking met de gemeente en andere partners, zoals andere gemeenten in de arbeidsmarktregio, werkgevers, werk- leerbedrijven en het onderwijs ingezet op preventie, ontwikkeling, (duurzame) uitstroom en nazorg.
Er waren ook betere kansen op detachering van de Wsw- en nieuw beschut medewerkers. Hiernaast is er geïnvesteerd op verbreding van de orderportefeuille om aan de medewerkers meer gevarieerd werk te kunnen bieden. Tot slot is gewerkt aan een nieuwe tariefsystematiek om de omzet te verhogen.
- Gemeenschappelijke regelingen
Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Voorne aan Zee en Nissewaard, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
In het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. In de besluitvorming telt de stem van zowel Nissewaard als Voorne aan Zee voor vier.Stemverhouding
50%/50%Afgesproken prestaties
De prestaties worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos is een redelijk jonge organisatie en heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde, geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave zal zijn.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
30,24 %
1,09 %
100 %
€ 210.796
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 9.649.453
€ 9.129.360
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 210.796
€ 210.796
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 10.742.119
€ 11.270.252
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Syntrophos werkt aan een geactualiseerde eigen visie en hierop volgend een strategisch plan. Deze visie is afgeleid van en in lijn met de I-visies van de deelnemende gemeenten. Echter hebben zij hierin verschillende ontwikkeltempo. De jaarrekening 2023 ligt in lijn met de i-visies van de deelnemende gemeenten.
Het is voor Syntrophos en deelnemers wél belangrijk om minder reactief maar pro-actief met haar ontwikkeling van de bedrijfsvoering bezig te kunnen zijn. Op die manier is Syntrophos het beste in staat toegevoegde waarde te leveren. Een gezamenlijke visie en doelstellingen gaan ons hierbij helpen.
In de visie-voorbereiding anticipeert Syntrophos wel op belangrijke actuele ontwikkelingen. Per 1 januari 2023 is de fusie van 3 van de deelnemers naar Voorne aan Zee afgerond, de ambities van Nissewaard en de organisatorische aanpassingen van Syntrophos hierop thema’s die in 2023 tot uitvoering zijn gekomen. Daarnaast staat het door ontwikkelen van de techniek niet stil en bieden we steeds meer het hoofd aan het steeds meer en toenemend dreigingsniveau op informatiebeveiliging en privacy.
- Gemeenschappelijke regelingen
Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie via de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 13 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft wethouder H. Stengs zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen op basis van inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Dit op basis van de regiovisie en de daarin aangekondigde maatregelen vanuit de landelijke hervormingsagenda, welke gezamenlijk de regioagenda vormt, die bestaat uit :
1. jeugdhulp en onderwijs
2. af- en ombouw residentieel ene jeugdhulp +
3. veiligheidsketen
4.bestaanszekerheid
5.doorontwikkelen expertise netwerken
6. 18- naar 18+
7. cliëntparticipatie.Op basis van de regio-agenda zijn er gezamenlijk prioriteiten gesteld. De aansluiting jeugd-onderwijs, 18-/18+ en bestaanszekerheid vormen daarin de top 3 in 2023. Per thema vormden we regionaal een werkgroep (gezamenlijk met stakeholders) om de hervorming handen en voeten te geven.
Doel van de GR JR is nog steeds het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is. In 2022 zijn een aantal wijzigingen in de governance doorgevoerd die de uitvoeringsorganisatie slagvaardiger maken, waaronder het toevoegen van een directeurenoverleg vanuit de gemeenten om efficiënter te kunnen sturen op effecten van bedrijfsvoering en capaciteit binnen de individuele gemeenten.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. Daarnaast werd gebruik gemaakt van de afrekensystematiek vlaktaks (afrekeningen worden over 3 jaar uitgesmeerd). Zowel inleg op aantal jongeren als de systematiek waren niet realistisch en gaf onvoldoende inzicht en mogelijkheden tot sturing. Om die reden is besloten per 2023 de vlaktaks af te schaffen en toe te groeien naar realistisch begroten. De inleg is gebaseerd op zorggebruik. Dit is van belang omdat we zien dat het aantal jeugdigen met jeugdhulp niet stijgt maar wel de complexiteit en intensiteit van hulpvragen (o.a. door corona, maatschappelijk ontwikkelingen als prestatiedruk etc.) en daarmee ook de kosten. Door effectievere data en monitoring (via het ingevoerde dashboard) kunnen we in de regio en als gemeente gerichter sturen op het veld. Daarnaast voorkomen we zoveel als mogelijk nabetalingen.
Risico's beleidsmatig
De regionale kadernota van de meerjarenbegroting is in februari 2020 vastgesteld. Vanwege deze kadernota is er in de afgelopen vier jaar een taakstelling opgenomen in de regionale begroting voor specialistische jeugdhulp. Het bleek dat deze taakstelling niet realistisch was en daardoor is de meerjarenbegroting aangepast, tevens op het realistisch begroten.
Het daadwerkelijk bereiken van gewenste financiële effecten is complex, omdat er tot nu toe sprake is van budgetoverschrijding bij verschillende percelen. En omdat er verschillende externe factoren spelen, zoals de door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangekondigde hervormingsagenda, afbouw van gesloten jeugdhulp en opgelegde landelijke tarieven en investeringen door gemeenten voor o.a. jeugdbescherming en pleegzorg. Vooruitlopend hierop is een regiovisie vastgesteld, waaraan in 2022 de hervormingsagenda is toegevoegd en er nu een regio-agenda ligt voor de komende 2 jaar.Veilig Thuis werkt hard aan het inlopen van de werkvoorraad. De stijgende lijn is doorgezet. Op de eilanden van Voorne-Putten en Goeree Overflakkee leverden we als eerste in Rijnmond Intensieve Vrijwillige Hulp (IVH). Dit in samenwerking met de jeugdbescherming. Zodra de landelijke besluitvorming van de ministeries over de Hervormingagenda voor de jeugdhulp en de jeugdbescherming rond is, zullen we binnen de GR JR bespreken welke gevolgen dit heeft voor Rijnmond en Nissewaard.
Samenwerking met 13 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt én dat we een gezamenlijke stem hebben in de regio richting VNG en VWS, waarvoor we bijvoorbeeld in 2023 een motie hebben kunnen laten aannemen bij de VNG t.b.v. de hervormingsagenda waardoor er een uitvoeringstoets gaat plaatsvinden op de maatregelen.
Per 2023 heeft MVS (Maassluis, Vlaardingen en Schiedam) aangegeven enkele onderdelen onderling zelf te gaan inkopen, andere punten (zoals jeugdbescherming en veilig thuis en de regio-agenda) blijft MVS wel verplicht regionaal samenwerken.Daarnaast liep de huidige inkoopperiode eind 2022 af. Daardoor is in 2022 een nieuwe aanbesteding gestart welke ingegaan is op 1 jan 2023. Door aflopen van contracten gaf dit de gelegenheid enkele gewenste veranderingen door te voeren t.b.v. het aanbod. Tevens is ervoor gekozen enkele onderdelen niet meer regionaal in te kopen maar lokaal. Dit betreft onderdelen van daginvulling (perceel D) en specialistische ambulante GGZ ondersteuning (perceel E). Of de gewenste effecten van de nieuwe inkoop (en daarmee ingevoerde aanpassingen op gebied van arrangementen, casusregie en afwegingskader) regionaal en lokaal daadwerkelijk de juiste effecten opleveren is nog afwachten. Zeker omdat dit mede afhankelijk is van besluiten van het RIjk op financiële middelen en eventuele wetswijzigingen als reikwijdte en eventueel invoeren eigen bijdrage welke het Rijk onderzoekt.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0,00
0,00
0,00
0
De begroting 2023 GRJR bevat geen weerstandsvermogen of een budget voor risicodekking. Het risico op tegenvallende jeugdhulpuitgaven wordt primair door de deelnemende gemeenten zelf beheerst en gemeenten houden daarvoor naar behoefte zelf weerstandsvermogen aan.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023*
€ 26.108.093
* Betreft bijdrage o.b.v. de voorlopige jaarstukken GR JR 2023. Het tekort o.b.v. de voorlopige jaarstukken 2023 GRJR wordt gedekt middels extra bijdragen van de deelnemende gemeenten o.b.v. de werkelijke realisatie per gemeente.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 61.098.000
€ 86.447.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR wordt in alle kwartalen geleverd en inhoudelijk doorontwikkeld. Er is een 'kader beleid en financieel beheer' opgemaakt om met elkaar de data en monitoring verder te verbeteren. De dataverzameling wordt verbeterd op basis van een strategisch informatieplan. Daarnaast is in 2023 geconstateerd dat de kosten van jeugdzorg landelijke en regionaal (en dus per gemeente) blijven stijgen. Om die reden wordt eind 2023 in gezamenlijkheid gewerkt aan een bestuursopdracht aan de uitvoeringsorganisatie van de GRJR waarin we met elkaar maatregelen nemen om te trachten een kostenombuiging te realiseren binnen de mogelijkheden die gemeenten en de GRJR hebben. De resultaten zijn wel afhankelijk van keuzen die het RIjk maakt op langere termijn financieel t.b.v. jeugdzorg en de maatschappelijke ontwikkelingen.
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, inspecties kinderopvang, taken gerelateerd aan advisering over uitvoering van de omgevingswet en Nu Niet Zwanger.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 13 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmenAfgesproken prestaties
- De GGD RR voert het jaarplan voor 2023 uit conform de afspraken. Er worden 3 (tussen)rapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2023 bedraagt € 6,23 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 537.863. De bijdrage voor het variabele deel is € 163.267.
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 734.228. De bijdrage voor het variabele deel is € 191.189.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.n.v.t.
n.v.t.
Marktontwikkelingen
- De begroting is voor 2024 opgehoogd. De inwonersbijdrage is gestegen van 6,23 naar 8,45. De stijging wordt veroorzaakt door extra taken op drie onderdelen van de basistaken, namelijk infectieziektebestrijding, Crisisbeheer en ondersteuning bestuur GR.
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2023 twee deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard en de gemeente Voorne aan Zee.
Stemverhouding
54%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het gebied.
Risico's beleidsmatig
Vanaf 2023 zal de huidige financiële bijdrage van de gemeente Rotterdam komen te vervallen. En vanaf 2026 zal de huidige financiële bijdrage van de Provincie Zuid-Holland komen te vervallen. Onderzocht wordt hoe de (financiële) relatie met de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland in de toekomst vorm moet krijgen. De precieze effecten hiervan zijn nog niet inzichtelijk.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-39%
49%
10%
Uitstekend
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 720.849
€ 782.240
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 4.058.146
€ 4.177.170
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 4.980.457
€ 4.431.383
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 51.559
€ 125.382
Marktontwikkelingen
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 14 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 12 regio gemeenten (incl. Nissewaard): ieder lid 2 stemmen
Het AB vergadert 2x per jaar, juni/juli en december.Stemverhouding
1,8% (2/108)Afgesproken prestaties
De afspraken over de werkzaamheden die de DCMR voor 2023 uitgevoerd heeft voor de gemeente Nissewaard zijn vastgelegd in het in januari 2023 vastgestelde werkplan 2023 Nissewaard. Deze afspraken hebben betrekking op het verlenen en actueel houden van vergunningen, het milieu toezicht en handhaving op de afgerond 1500 milieu relevante bedrijven in de gemeente en op milieuadvisering bij ruimtelijke ontwikkelingen. Er is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar voor milieuklachten en de DCMR heeft de luchtkwaliteit en geluidshinder gemonitord voor onze gemeente.
Risico's beleidsmatig
In de jaarrekening voor 2023 worden de volgende twee risico's benoemd;
- Onzekerheid invoering Omgevingswet;
De invoering van de Omgevingswet kan leiden tot onvoorziene extra kosten die vooraf niet voorzien waren.
- Focus managementsturing;
Door een te lage focus op zaken als prioriteren, tijdschrijven en het monitoren van KPI's kan onvolledige sturingsinformatie ontstaan waardoor niet adequaat opgetreden kan worden bij budget over- of onderschrijdingen.
Met deze risico's is rekening gehouden bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen van de DCMR.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
1,8 %
20,7 %
7,5 %
€ 2.006.000
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 1.479.000
€ 1.319.885
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 4.403.000
€ 4.410.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 6.495.000
€ 3.737.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 584.000 (jaarrekening 2022)
€ 607.000
Marktontwikkelingen
De nog steeds gespannen arbeidsmarkt maakt het lastig om alle openstaande vacatures. Dit zorg ook voor druk op de begroting. Met het oog op de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2024 is er in 2023 geïnvesteerd in de voorbereiding op deze grootschalige overgang. In de begroting van 2023 was reeds rekening gehouden met deze voorbereidingswerkzaamheden.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
Stemverhouding
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse.
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (De normtijd is afhankelijk van het object.)
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen.
80% van de meldingen is binnen 83 seconden verwerkt door brandweer.
70% van de meldingen is binnen 120 seconden verwerkt voor ambulance.Risico's beleidsmatig
- Vrijwaring gemeenten niet verzekerbare risico's
- Personele capaciteit brandweer
- Deeltijdregeling brandweervrijwilligers
- Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg
- Niet of beperkt verzekerbare schade
- Alarmering op risicolocaties
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
23,7 %
8,9 %
1,1 %
€ 3.525.000
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 5.723.373
€ 6.473.213
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 6.157.000
€ 9.664.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 68.920.000
€ 62.945.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 562.000
€ 2.361.000
Marktontwikkelingen
- Uitwerking evaluatie Wet Veiligheidsregio's: deze actie staat nog steeds open;
- Professionalisering bevolkingszorg: hiervoor wordt een plan opgesteld welke in het Algemeen Bestuur wordt vastgesteld;
- Alarmering bevolking: onduidelijkheid over het wel of niet uitfaseren van het WAS-stelsel (sirenepalen) door het ministerie van Justitie & Veiligheid;
- Overheveling coördinatie van spreiding ontheemden in de regio;
- Begroting 2024: verwachting is dat het begrotingsjaar 2024 met een negatief resultaat afsluit en dat wederom de gemeenten op basis van nacalculatie een aanvullende bijdrage worden gevraagd. Dit verzoek volgt pas na opmaken jaarrekening VRR en dat is 1e kwartaal 2025.
- Gemeenschappelijke regelingen
Streekarchief Voorne-Putten
Streekarchief Voorne-Putten
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchief Voorne-Putten” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren), toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De deelnemers aan deze gemeenschappelijke regeling zijn de gemeenten Nissewaard en Voorne aan Zee.In 2019 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Dat betekent onder andere dat er in plaats van twee bestuurslagen (een algemeen en een dagelijks bestuur) er één bestuurslaag is.
Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het bestuur. Het voorzitterschap berust per 2023 bij de burgemeester van Nissewaard.
Stemverhouding
Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Voorne aan Zee heeft momenteel nog drie stemmen Nissewaard heeft twee stemmen. Als gevolg van de fusie en de wijziging in de Wgr wordt de GR voor 1 juli 2024 geactualiseerd, ook op de onderdelen stemverhouding en financiële verdeelsleutel. De raden worden voorgesteld om beide onderdelen op 50% - 50% vast te stellen.Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
- Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
- Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
- Jaarlijks wordt een voortschrijdend werkplan vastgesteld over een periode van vijf jaar.
- Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.
Risico's beleidsmatig
Gelet op de kleinschaligheid van de organisatie: langdurige ziekte van één van de vaste medewerkers; het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers; uittreding van één van de deelnemers.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-85%
88%
0%
Uitstekend
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 394.476
€ 437.444
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 649.889
€ 638.374
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 61.399
€ 72.012
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 21.789
€ 13.982
Marktontwikkelingen
Het bestuur van de verbonden partij Streekarchief is nadrukkelijk bezig met het toekomstbestendig maken van het Streekarchief. Hiervoor heeft het bestuur recentelijk besloten tot nieuwbouw van het Streekarchief nabij de huidige locatie. De gemeente Voorne aan Zee treedt hierbij op als bouwheer.
Als gevolg van de fusie en de gewijzigde Wgr, wordt de GR geactualiseerd. Deze actualisatie richt zich op tekstuele aanpassingen, maar ook op de gewenste aanpassing van de stemverhouding en de financiële verdeelsleutel. Beide wordt na instemming van de gemeenteraden vastgesteld op 50% voor de gemeente Nissewaard en 50% voor de gemeente Voorne aan Zee.
Tenslotte is gestart met de toekomstige toetreding van de gemeente Goeree-Overflakkee tot het Streekarchief Voorne-Putten. De gemeente Goeree-Overflakkee heeft bestuurlijk de intentie uitgesproken om toe te treden tot de GR. De toetreding zal naar verwachting in 2026 plaatsvinden, als ook de nieuwbouw van het Streekarchief wordt opgeleverd.
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De MRDH richt zich daarbij op het vernieuwen van de economie en verbeteren van de bereikbaarheid voor onze regio. Er wordt met elkaar ingezet op strategieontwikkeling, onderlinge afstemming en belangenbehartiging.
De in 2023 vastgestelde Strategische agenda 2023 -2026 ‘Met elkaar, voor elkaar’, kent vier thema, te weten: Groei van de regio, Vernieuwing van de regio, Kwaliteit van de regio en Herstel van de regio.
De MRDH behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede Doeluitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 28 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, kunnen er kansen ten aanzien van het versterken van bereikbaarheid en het economisch vestigingsklimaat worden gemist.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
175,4%
2,3%
0,4%
Voldoende
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 243.479
€ 257.939
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 33.843.976
€ 35.421.549
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.550.055.080
€ 1.532.687.220
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH 2023 - 2026
In 2023 is de strategische agenda van de MRDH geactualiseerd.De Strategische Agenda 2023 - 2026 formuleert de koers voor de komende vier jaar door te werken aan vier regionale opgaven; groei, vernieuwen, kwaliteit en herstel van de regio. Wij zien het werken aan deze opgaven als MRDH als een belangrijke bijdrage om de welvaart en daarmee aan het welzijn van onze inwoners te verbeteren. Om een belangrijke rol in de welvaart, groei, weerbaarheid en leefbaarheid van onze regio te kunnen blijven vervullen is immers een goede bereikbaarheid van Nissewaard zowel met OV als auto en voldoende mogelijkheden om te leren en te kunnen werken van essentieel belang.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wenden. De appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen. Ook zijn de prijsontwikkelingen van de woningenverkopen een risico, daar de huuropbrengsten alleen niet dekkend genoeg zijn voor alle betalingsverplichtingen van Elementen Spijkenisse B.V.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 7.153.000
€ 7.716.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 13.839.000
€ 13.631.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.514.000
€ 563.000
Marktontwikkelingen
In de bedrijfswaardeberekening wordt de komende jaren rekening gehouden met 4 verkopen per jaar tot en met 2030. Daarna wordt tot en met 2034 rekening gehouden met 3 verkopen per jaar. Dit leidt ertoe dat de Elementen Spijkenisse B.V. de openstaande lening weer voor een gedeelte kan aflossen wat lagere rentelasten oplevert. Verder heeft dit een positief effect op de liquiditeit.
- Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen en energiebedrijven. Ambitie is dat klanten de bank beschouwen als natuurlijke partner voor het financieren van hun maatschappelijke vraagstukken. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank. BNG Bank is qua balanstotaal de vierde bank van Nederland.Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Verder bestaat voor onze gemeente het risico dat BNG een lager dividend uitkeert dan in de begroting van onze gemeente is opgenomen. Ook dit risico is beperkt, aangezien BNG streeft naar een zo stabiel mogelijk dividenduitkeringspercentage en de huidige kapitalisatie van de bank, zoals gereflecteerd door de leverage ratio en de solvency ratio, substantieel boven de interne en externe vereisten ligt.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
43-46%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
Geen specifieke bijdrage
Geen specifieke bijdrage
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 4.615 mln
€ 4.721 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 107.459 mln
€ 110.819 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 300 mln
€ 254 mln
Marktontwikkelingen
BNG wil haar positie als marktleider in het publieke domein handhaven. Hieraan ten grondslag ligt de continuering van de hoogste ratingniveau’s (Moody's: Aaa, Fitch Ratings: AAA, S&P Global: AAA). Door de hoge rating is BNG in staat om op de internationale kapitaalmarkten financiering aan te trekken tegen gelijke of lagere tarieven dan andere banken.
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen door middel van hun netwerk van kabels en leidingen. Ze beheren en onderhouden de energienetten in het grootste deel van Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant, Noord-Holland en de Nederlandse Staat.
De gemeente Nissewaard bezit circa 1,88% (106.140 stuks) van de gewone aandelen Stedin. In 2021 heeft de gemeente circa 2,14% (8.903 stuks) van het nieuw uitgegeven cumulatief preferente aandelenkapitaal verworven.
Per 8 december 2023 zijn 671.754 gewone aandelen en één aandeel N1 uitgegeven aan de Staat. Daarnaast is één aandeel N2 uitgegeven aan de gemeente Rotterdam. De N1 en N2 aandelen zijn niet-winstdelend en geïntroduceerd om enerzijds de Nederlandse Staat (N1-aandeelhouder) en anderzijds de gemeente Rotterdam (N2-aandeelhouder) als vertegenwoordiger van de Aandeelhouderscommissie bijzondere zeggenschap te kunnen laten uitoefenen bij specifieke besluiten
Stemverhouding
circa 1,90%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Als gevolg van de energietransitie en het opvolgen van de afspraken in het klimaatakkoord groeit het elektriciteitsverbruik op piekmomenten enorm. Niet het hele elektriciteitsnet is er klaar voor om die tijdelijke toename op te vangen. Dit vraagt investeringen in het uitbreiden en verzwaren van het netwerk. Voor onze gemeente bestaat het risico dat Stedin een lager dividend uitkeert dan in de begroting van onze gemeente is opgenomen, omdat financiële middelen nodig zijn voor de noodzakelijke investeringen. Dit risico is beperkt doordat met Stedin, ten tijde van de toetreding door de staat, afspraken zijn gemaakt over de toekomstige dividendontwikkeling. Daarnaast bestaat het risico op waardevermindering (afboeking) van de deelname in de verbonden partij. Stedin kent een degelijke financiële- en vermogenspositie, hetgeen een afboeking niet waarschijnlijk maakt.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
45,4%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
N.v.t.
N.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023 *
31-12-2023
€ 2.589 mln
€ 3.221 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023 *
31-12-2023
€ 4.916 mln
€ 5.063 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023 *
31-12-2023
€ 81 mln
€ 170 mln
* De vergelijkende cijfers zijn aangepast t.o.v. de jaarrekening 2022 als gevolg van een stelselwijziging inzake de waardering van de materiële vaste activa.
Marktontwikkelingen
Om de klimaatdoelstellingen te halen is Stedin, samen met de andere netbeheerders, bezig met de grootste verbouwing van het energiesysteem ooit. Ondertussen moet de veiligheid en betrouwbaarheid van het net hoog blijven. Leveringsbetrouwbaarheid, betaalbaarheid, maar ook duurzaamheid staan onder druk. Daarom wordt nauw samengewerkt met overheden en energiebedrijven.
- Vennootschappen en coöperaties
NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio.
- Het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven.
- Te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling.
- Het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden.
Voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid. De Raad van commissarissen heeft 3 leden.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De operationele afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2025 af.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde verbrandingsbelasting. Als gevolg van het gesloten klimaatakkoord wordt de verbrandingsbelasting verhoogd. Dit werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is hiermee nog groter geworden.
Daarnaast zijn de opbrengsten voor gescheiden afvalstromen (monostromen) een belangrijk onderdeel van het resultaat gebleken. De wisselende opbrengsten maken het resultaat op de langere termijn minder voorspelbaar.Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
73%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 5,6 mln
€ 5,6 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1,5 mln
€ 2,1 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 545.114
€ 347.065
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval.
- Vennootschappen en coöperaties
Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De naamloze vennootschap Evides Waterbedrijf kent twee aandeelhoudersgroepen: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beiden bezitten 50% van de aandelen. Gemeenschappelijk Bezit Evides en GBE Aqua B.V. zijn zogenoemde zuivere holding vennootschappen en hebben enkel tot doel “het houden en beheren van aandelen in Evides Waterbedrijf en het uitoefenen van stemrecht daarop ten behoeve van de aandeelhouders”.De 15 gemeenten van GBE BV. betreffen de volgende gemeente uit Zuid-Holland Zuid: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Dordrecht, Hoeksche Waard, Nissewaard, Maassluis, Midden-Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Voorne aan Zee en Zwijndrecht.
GBE Aqua B.V. bestaat uit de provincie Zeeland, de 13 Zeeuwse gemeenten en de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Goeree-Overflakkee.
De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4% van de aandelen van GBE B.V.
Stemverhouding in Evides N.V.
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
Voor onze gemeente bestaat het risico dat Evides een lager dividend uitkeert dan in de begroting van onze gemeente is opgenomen. De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Met het oog op de omvangrijke investeringsagenda, houdt de financieringsbehoefte de komende jaren nog aan. Er moet derhalve in de toekomst rekening gehouden worden met een extra winstinhouding of lager dividend in het kader van de investeringsagenda. Daarnaast bestaat het risico op waardevermindering (afboeking) van de deelname in de verbonden partij. Evides kent een degelijke financiële- en vermogenspositie, hetgeen een afboeking niet waarschijnlijk maakt.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
40,4 % (Evides N.V.)
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Eigen vermogen begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2023
31-12-2023
€ 589,2 mln
€ 599,3 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2023
31-12-2023
€ 792,7 mln
€ 871 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2023
31-12-2023
€ 46,1 mln
€ 31,2 mln
Marktontwikkelingen
Bronbescherming en duurzaam waarde creëren (circulaire watertoepassingen) zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt. Na de gedaalde afzet van drinkwater in 2023 wordt in 2024 stabilisering van de afzet en winstherstel verwacht. Om de drinkwatervoorziening toekomstbestendig
te houden en daarmee winstherstel te realiseren is een tariefsverhoging per 1 januari 2024 noodzakelijk gebleken.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, pedagoog, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroegsignalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroeivraagstukken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 13 ledenStemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
- Verbetering inzet op VVE (voorschoolse en vroegsschoolse educatie) en implementatie aanpassingen.
- Opleveren beleidsnota over relevante onderwerpen.
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 13 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
Indicatoren 2023
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Ratio Weerstandsvermogen
N.v.t.
25,3
N.v.t.
1,2
Financiën 2023
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023*
€ 2.677.948
* Betreft: Uitvoering wettelijk basispakket jeugdgezondheidszorg; uitvoering rijksvaccinatieprogramma;
aanvullend pakket en huisvesting. De kosten voor het basispakket jeugdgezondheidszorg en het rijksvaccinatieprogramma worden berekend o.b.v. de kindaantallen volgens CBS per 1-1-2022.Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 2.883.772
€ 3.167.639
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 8.377.208
€9.354.286
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 169.000
€ 284.000
Marktontwikkelingen
- Onverwachte kostenstijgingen door hoge inflatie en macro economische ontwikkelingen.
- Door toenemende digitalisering van de dienstverlening wordt de beveiliging van persoons- en bedrijfsgegevens steeds belangrijker. Vanuit de wet-en regelgeving worden her ook hogere eisen gesteld.
- Schaarste van (zorg)professionals op de arbeidsmarkt of door langdurige ziekte. De krapte op de arbeidsmarkt, zorgt ervoor dat het behoorlijke inspanning vraagt om tijdig goed personeel te werven en vast personeel te blijven binden.
- Lopende gesprekken nieuwe CAO voor CJG Rijnmond: Discrepantie indexatie subsidies en gewenste indexatie lonen door bonden.