Leren, participeren en ondersteunen

Werk, inkomen, armoedebeleid & emancipatie

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We hebben onze (wettelijke) taken uitgevoerd op het gebied van onder meer re-integratie naar werk, ontwikkeling, preventie en aanpak van schulden en armoede, inburgering, Wet educatie en beroepsonderwijs en Wet taaleis. Daarnaast verstrekten we bijstandsuitkeringen, armoederegelingen, leefgeld aan de Oekraïense vluchtelingen en boden we beschut werk aan.
  • We hebben inwoners met een bijstandsuitkering ondersteund bij hun ontwikkeling en, indien haalbaar, bij het vinden van een baan. We hebben ons op instroombeperking, ontwikkeling en uitstroombevordering gericht.
  • We hebben onze taakstelling voor statushouders gehaald.
  • We vroegen een tegenprestatie naar vermogen van bijstandsgerechtigden.
  • We hebben naar een langetermijnvisie toegewerkt van Werk en Inkomen in relatie tot het (lokale en regionale) arbeidsmarktbeleid.
  • We hebben meer ingezet op het benutten van het instrument loonkostensubsidie en kochten meer re-integratiemiddelen in, zoals Jellooo.
  • We hebben ingezet op harmonisatie van werkgeversinstrumenten binnen de Arbeidsmarktregio Rijnmond.
  • We hebben ons ingezet op preventie van schulden en armoede onder jongeren en volwassenen, tegengaan van kansenongelijkheid en het vergroten van het bereik van onze armoederegelingen.
  • Er is een communicatiecampagne gestart om het bereik van onze armoederegelingen te vergroten.
  • We voerden de Energietoeslag 2022 en 2023 uit en andere regelingen, zoals de witgoedregeling, in het kader van de energiearmoede.
  • We hebben de aflosperiode van schuldregelingen verkort naar 18 maanden.
  • We hebben BKR-registraties zes maanden na afloop van een schuldregeling verwijderd in plaats van vijf jaar.
  • We waren aangesloten op het schuldenknooppunt, waardoor de looptijd van het schuldentraject werd verminderd en eerder schuldenrust ontstond voor de inwoner.
  • We hebben een animatieplatform geïmplementeerd bij schuldhulpverlening, waarmee inwoners door middel van korte animaties uitleg hebben gekregen over het schuldentraject.
  • De audit van de NVVK (landelijke branchevereniging schuldhulpverlening) werd uitgevoerd over de kwaliteit van onze dienstverlening en het geleverde werk aan de hand van een kwaliteitskader. We behaalden een certificaat waaruit blijkt dat we dit met goed gevolg hebben afgelegd.
  • We sloten aan bij de Nederlandse schuldhulproute. Dat is een landelijk informatiepunt waarop ook ons lokale hulpverleningsaanbod staat.
  • We deden mee aan het project schuldenrechter. De rechtbank verwees inwoners naar ons, zodat mensen eerder hulp zochten om van hun schulden af te komen.
  • De klantmanagers hadden inkijk in Suwi om beter en sneller inzicht te hebben in gegevens voor een succesvol schuldhulpverleningstraject.
  • We zetten ons in op vroegsignalering in schuldhulpverlening om (de omvang van) schulden te beperken en vroegtijdig te werken aan oplossingen.
  • We hielpen de gedupeerde gezinnen en jongeren die in de problemen zijn gekomen door de toeslagenaffaire.
  • We bestreden armoede onder inwoners door inzet van onder andere voorzieningen in natura, zoals de Rotterdampas en de gemeentepolis (ziektekostenverzekering).
  • We hebben het Kinderfietsplan ingevoerd en hebben de regeling sport, cultuur en educatie verruimd naar 150% van de bijstandsnorm.
  • We hebben subsidie verleend aan organisaties die ondersteuning bieden bij schulden- en armoedeproblematiek, zoals ondersteuning bij de administratie en leren om assertief te worden.
  • We hebben meer ingezet op ervaringsdeskundigen en maatjesprojecten.
  • We hebben breder ingezet op stress-sensitieve dienstverlening.
  • We hebben ingezet op begrijpelijkheid van communicatie (brieven) richting de inwoners.
  • De bijstandsuitkeringen werden op rechtmatigheid en doelmatigheid beoordeeld.
  • We hebben asielstatushouders en gezinsmigranten ondersteund en begeleid bij hun inburgeringsproces (o.a. op taal, ontwikkeling en werk), zodat zij naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving.
  • We zetten Social Return on Investment (SROI) breed in. Primair was de focus op arbeid, maar SROI kan ook door middel van sociale inkoop of maatschappelijke activiteiten ingevuld worden.
  • We werkten proces- en ketengericht. Bij het inrichten van deze processen stond de klant centraal.
  • We hebben de jaarlijkse herhaalaanvragen bijzondere bijstand voor beschermingsbewind afgeschaft. Dit proces bleek niet-noodzakelijk en vormde een periodieke belasting voor cliënten, bewindvoerders en de organisatie.
  • Nissewaard voerde haar taken uit op het gebied van inclusie. In 2023 hadden we een begin gemaakt met de visie op lokale inclusie en lokale inclusie agenda; waarin iedereen meetelt en fysiek, digitaal en sociaal mee kan doen.
  • We zochten actief de regionale samenwerking op met andere werk-/leerbedrijven en gemeenten.
  • We hebben actief gebruik gemaakt van businesscases om externe middelen te werven voor onze inzet. Denk hierbij aan subsidies vanuit het Europees Sociaal Fonds of het landelijk actieplan 'Dichterbij dan je denkt'.
  • We hebben onderzocht hoe een jongerenpunt Arbeid kan bijdragen aan het verstevigen van het sociaal economisch vangnet, waardoor ze makkelijk hun weg kunnen vinden in de gemeente.
Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 13:33:09 met de export van 07/08/2024 13:49:42