Leren, participeren en ondersteunen

Maatwerk jeugd

Wat heeft het thema gekost?

Toelichting noemenswaardige afwijkingen

  • Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (SD) - Voorlopige Jaarstukken 2023 (structureel nadeel op de lasten € 992.000)
    Uit de voorlopige jaarstukken 2023 blijkt op GR JR-niveau een tekort van € 50.129.000. Op basis hiervan gaat de GR JR op totaalniveau van € 278.626.000 naar een realisatie van € 328.756.000. Het tekort van 2023 wordt gedekt middels extra bijdragen van de deelnemende gemeenten o.b.v. de werkelijke realisatie per gemeente.

De voorlopige jaarstukken 2023 GR JR laten voor Nissewaard een aanvullend nadeel zien van € 2.286.566. Op basis hiervan gaat Nissewaard van € 23.821.527 naar een realisatie van € 26.108.093. Op de stelpost GR JR Woonplaatsbeginsel staat nog een bedrag ad € 1.295.172. Deze resterende stelpost wordt nu ingezet om het tekort bij de jaarstukken GR JR 2023 deels te dekken. Na verrekening met de stelpost resteert nog een nadeel ad € 991.394.
In de eerste tussenrapportage 2023 is voor de GR JR reeds een nadeel genomen van € 159.226. Waarna in de tweede tussenrapportage 2023 een aanvullend nadeel genomen is van € 1.204.828. Dit aanvullende nadeel is destijds gedekt uit de stelpost GR JR Woonplaatsbeginsel. Waarna nog een stelpost ad € 1.295.172 resteerde. Dit resterende deel van de stelpost wordt nu bij het nadeel van de voorlopige jaarstukken 2023 GR JR ingezet.  
Het nadeel in de jaarstukken 2023 GR JR kent de volgende oorzaken: 1) Aangezien er zwaardere arrangementen zijn ingezet, is het weektarief gestegen wat meer kosten geeft. 2) Landelijk gezien wordt de gesloten jeugdhulp (Jeugdhulp plus) versneld afgebouwd, dit heeft mede consequenties voor Nissewaard. Dit leidt nl. tot een toename van de één-op-één jeugdhulp wat duurder is. Aanvullend vindt bij de Jeugdhulp Plus (zware jeugdhulp) groepsverkleining plaats waardoor de kosten toenemen. 3) Vanaf 2023 heeft een overheveling van GR JR-jeugdhulp naar lokaal plaatsgevonden voor Daghulp en Ambulante hulp. De daadwerkelijke verschuiving van regionaal naar lokaal is echter veel beperkter gebleven dan begroot. De oorzaak dat de verschuiving naar lokaal zeer beperkt is gebleven zit in de mate van complexiteit van de jeugdhulp. Deze bleek in de praktijk complexer dan vooraf aangenomen waardoor deze jeugdhulp toch vanuit de GR JR is geleverd. Hiermee hangt het voordeel op de lokale jeugdhulp voor Behandeling Jeugd (Open House) samen. Vanwege de blijvende grote regionale inzet op Daghulp en Ambulante hulp is op het lokale budget Behandeling Jeugd veel minder beroep gedaan. 4) Het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van de landelijke jeugdhulp is toegenomen. Dit betreft dure jeugdhulp.

  • Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (SD) - Eindafrekening definitieve jaarstukken 2022 GR JR (incidenteel voordeel op de lasten € 434.000)

Gedurende het boekjaar 2023 heeft de eindafrekening GR JR over 2022 plaatsgevonden o.b.v. de definitieve jaarstukken 2022 GR JR. Dit betrof een voordeel voor Nissewaard ad € 433.898.

  • Uitvoeringskosten Jeugd (SD) (incidenteel voordeel op de lasten € 127.000)
    Het budget Uitvoeringskosten Jeugd kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 127.293. Dit wordt grotendeels verklaard doordat de huisvestingskosten voor de jeugdondersteuningsteams (JOT) lager zijn dan begroot. Vanwege de huidige overgangssituatie van de JOT’s naar team Jeugd betreft het een incidenteel voordeel. Hierbij wordt gefaseerd toegewerkt naar een nieuwe situatie per 1 januari 2025 waar de gemeente de taken indicatiestelling en regievoering zelf uitvoert.  
  • PGB Jeugd (SD) (structureel voordeel op de lasten € 200.000)
    Het budget PGB Jeugdhulp kent een structureel voordeel op de lasten van € 200.137. Dit wordt deels verklaard doordat er strikter wordt bekeken of een PGB passend is. Met een PGB koopt iemand zelf jeugdhulp in, hier zijn voorwaarden aan verbonden. Tegenover het voordeel op PGB Jeugdhulp is een nadeel te zien op het lokale budget Maatwerk Jeugd. In de praktijk zien we een kostenverschuiving van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd. Het beroep op maatwerkproducten is toegenomen.  
  • Dyslexie (SD) (structureel voordeel op de lasten € 109.000)
    Het budget Dyslexie 2023 kent een voordeel op de lasten van € 109.353. Dit kan worden verklaard doordat het aantal trajecten is gedaald. De inzet van een poortwachter Dyslexie, die toetst of een diagnose of behandeling noodzakelijk is, heeft mede geleid tot deze daling. Het voordeel is structureel, verwachting is wel dat het aantal trajecten licht gaat toenemen. Dit wordt gedurende 2024 gemonitord.  
  • Maatwerk Jeugd (SD) (incidenteel nadeel op de lasten € 190.000)
    Het budget Maatwerk Jeugd (lokale jeugdhulp) kent een incidenteel nadeel op de lasten van € 190.082. Tegenover het nadeel op Maatwerk Jeugd is een voordeel te zien op PGB Jeugdhulp. In de praktijk is in deze een kostenverschuiving te zien van PGB Jeugdhulp naar Maatwerk Jeugd. Het beroep op maatwerkproducten is toegenomen. Het aantal maatwerkproducten voor jeugdhulp blijkt in de praktijk lastig te prognosticeren.  
  • Open House Jeugd (SD) (structureel voordeel op de lasten € 544.000)
    Per saldo is er voor de Open House producten Behandeling Jeugd en Begeleiding Jeugd een structureel voordeel op de lasten ad € 544.348. Dit wordt grotendeels verklaard doordat het lokale budget Behandeling Jeugd een structureel voordeel kent van € 711.579. Dit voordeel hangt samen met (een deel van) het nadeel op het budget GR JR. Vanaf 2023 heeft een overheveling van GR JR-jeugdhulp naar lokaal plaatsgevonden voor Daghulp en Ambulante hulp. De daadwerkelijke verschuiving van regionaal naar lokaal is echter veel beperkter gebleven dan begroot. De oorzaak dat de verschuiving naar lokaal zeer beperkt is gebleven zit in de mate van complexiteit van de jeugdhulp. Deze bleek in de praktijk complexer dan vooraf aangenomen waardoor deze jeugdhulp toch vanuit de GR JR is geleverd. Het voordeel op de lokale jeugdhulp bij Behandeling Jeugd is te zien op Laagcomplexe specialistische GGZ en medicatiecontrole. Deze twee producten zijn, in het kader van de GR JR-overheveling van Ambulante hulp en Daghulp, vanaf 2023 lokaal ingekocht. Voor Open House kent het budget Begeleiding Jeugd een structureel nadeel ad € 167.231 door extra uitgaven op jeugdhulp begeleiding.
  • JOT Bemensing (SD) (incidenteel voordeel op de lasten € 505.000)
    Het budget JOT Bemensing kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 504.600. Dit voordeel hangt samen met het besluit om de toegang van het Sociaal Domein te optimaliseren. De optimalisering van de toegang voor jeugdhulp is vanaf eind 2023 gefaseerd in werking getreden. Er wordt gefaseerd toegewerkt naar de nieuwe situatie per 1 januari 2025 waar de gemeente de taken indicatiestelling en regievoering zelf uitvoert. Vanwege deze overgangssituatie is een voordeel op het budget JOT Bemensing ontstaan. Deze post maakt, voor een bedrag ad € 270.000, onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024. Deze overheveling is nodig vanwege de huidige overgangssituatie van JOT naar team Jeugd waarin het team jeugd in opbouw is. Ook is aanvullende incidentele inzet nodig om het team jeugd verder te ontwikkelen en goed te organiseren.  

Deze post maakt deels onderdeel uit van het overhevelingsvoorstel 2023-2024 (via reserve sociaal domein).

  • Reserve sociaal domein

Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk Jeugd wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 13:33:09 met de export van 07/08/2024 13:49:42