Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

  • Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds vroeger in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
  • De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
  • Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.
  • Samen met het onderwijs en kinderopvang mede uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs.
  • Kwalitatief goed onderwijs, een hierbij passende capaciteit schoolgebouwen die voldoet aan kwaliteitskenmerken duurzaam, fris en laagdrempelig.

Beleidsindicatoren

Indicator

Toelichting

Bron

Streefwaarde 2023

Realisatie 2023

Streefwaarde 2024

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.

Duo

< 0,9

0,9
(2019)

               < 0,9

Relatief verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is.

LBA Gemeente Nissewaard *

< 56

2
(2023)

                 < 56

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat.

Ingrado

< 2,4%

2,94% (2022)

< 2,4%

*In de database van DUO zijn geen recente gegevens bekend. Daarom is ervoor gekozen de Leerling Basis Administratie (LBA) als bron te gebruiken.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 13:33:09 met de export van 07/08/2024 13:49:42