Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er is een verbeteringsslag gemaakt in het toepassen van de mogelijkheden van op- en afschalen in Wmo-voorzieningen. Het evalueren van de zorgplannen is meer ingebed in de werkwijze. Met de komst van het systeem Suite4 Sociale regie en de livegang van de Toegang verwachten we meer resultaten op een grotere schaalgrootte. Vanwege de grote stijging in het aantal meldingen Wmo, is de formatie uitgebreid om wachttijden te beperken.
- In 2023 is het haalbaarheidsonderzoek voor de inrichting van een triage proces voor de persoonsgebonden Wmo-voorzieningen afgerond. Triage wordt in 2024 geïmplementeerd zodat rechthebbende inwoners met een urgente hulpvraag sneller een indicatie in het kader van de Wmo ontvangen.
- In 2023 hebben we de verordeningen Wmo en Jeugd zo aangepast dat handhaving en toezicht beter gefaciliteerd wordt. In 2024 gaat de aandacht vooral naar de formatie toezicht in relatie tot de opbrengst en de vraag of en in hoeverre regionalisering mogelijk en wenselijk is.
- Het inkoopproces voor hulpmiddelen Wmo is afgerond. Hierbij was vereenvoudiging voor de uitvoering een belangrijke doelstelling. Daarnaast is een kostprijsonderzoek uitgevoerd. De gevolgen hiervan zijn inmiddels verwerkt in de begroting 2024.
- Het monitoren van het gebruik- en de effectiviteit van de geboden ondersteuning is belangrijk om te borgen dat de juiste zorg ook echt terecht komt bij de kwetsbare inwoners die het nodig hebben én om daar waar mogelijk de hulp ook weer tijdig af te schalen. Daarvoor hebben we in 2023 de eerste stappen gezet. Beleid, kwaliteit, handhaving en toezicht en accountmanagement werken samen om deze monitoring in 2024 verder vorm te geven en door te ontwikkelen.
- Onderzoek heeft plaatsgevonden op welke wijze we activiteiten in het kader van ontmoeting, participatie en dagbesteding beter op elkaar kunnen laten aansluiten en toegankelijker kunnen maken, bijvoorbeeld door voor dagbesteding geen indicatie meer verplicht te stellen. Als gevolg van de bevindingen wordt in 2024 de subsidieregeling (geldig vanaf 2025) aangepast en zijn nadere acties nodig om de overgang te kunnen bewerkstelligen.
- De Woonzorgvisie is ontwikkeld samen met woningcorporaties, zorgaanbieders en welzijnsorganisaties en is in december 2023 vastgesteld. In 2024 vertalen we deze naar een uitvoeringsagenda wonen voor kwetsbare doelgroepen en ouderen.
- Om de keten rond mensen met verward gedrag verder sluitend te krijgen hebben we in 2023 ingezet op de realisatie van het meldpunt niet-acute zorg, bewezen effectieve maatregelen en de samenwerking met diverse partners in het veld zoals ggz-instellingen en zorggroepen. De realisatie van het meldpunt niet-acute zorg zit in een afrondende fase.
- In 2023 is gewerkt aan de afronding en vaststelling van het lokale beleid ‘Beschermd Thuis in Nissewaard’. Ook is structurele beleidscapaciteit geworven om dit beleid te realiseren. De eerste stappen bestonden uit het onderzoeken van de effecten van de huidige regionale afspraken rondom woningurgenties, het verkennen van mogelijk geschikte locaties om woonvoorzieningen in te huisvesten en inventariseren welke inwoners in de regionale opvangvoorzieningen lokaal opgevangen kunnen worden.
- Als centrumgemeente voor de Zuid-Hollandse Eilanden hebben we in 2023 samen met de regio een principekeuze gemaakt over de reikwijdte van de toekomstige regionale samenwerking. Op basis van deze principekeuze is een nieuw regionaal project gestart om te komen tot keuzes over zorglandschap, organisatie, financiën en governance. Ook is een tijdelijke structuur ingericht om sturing te geven aan de uitvoering en doorontwikkeling van de centrumgemeentelijke taken. Ten slotte is regionaal overeenstemming bereikt over het verdelen van een deel van de centrumgemeentelijke middelen over de afzonderlijke regiogemeenten zodat zij hun preventie en nazorg goed kunnen vormgeven.
- Als centrumgemeente voor de Zuid-Hollandse Eilanden is in 2023 verder gewerkt aan het realiseren van de doelstellingen uit het regionale verbeterplan 'Geweld hoort nergens thuis' 2021-2023. Focus lag daarbij op het vergroten van de bereikbaarheid van informatie, advies en hulp voor slachtoffers en daders en op de aanwezigheid van voldoende expertise in het lokale veld. We werkten hierbij samen met de regiogemeenten, ketenpartners en ervaringsdeskundigen. Dit hebben we gedaan door te sturen op de inzet van ervaringsdeskundigen, door de voorstelling Blauwe Plekken aan te bieden op scholen, door het lespakket Gezonde Relaties te ontwikkelen en door verschillende bijeenkomsten en deskundigheidsbevorderingen aan te bieden en te organiseren.
- Daarnaast werkten we in 2023 verder aan een snellere doorstroom van cliënten in de vrouwenopvang en onderzochten we of meer differentiatie in de opvang bij huiselijk geweld mogelijk is.
- Samen met regiogemeenten zorgden we ervoor dat we ons op het niveau van Rotterdam Rijnmond goed positioneerden binnen de ontwikkeling van het Toekomstscenario, kind- en gezinsbescherming, waarbij een specifiek aandachtspunt is dat de brede doelgroep 0-100 voldoende geborgd blijft in deze ontwikkeling. Dit hebben we gedaan door deel te nemen aan verscheidene overlegvormen en door mee te denken en input te leveren op verdere ontwikkeling en uitwerking van het Toekomstscenario, kind- en gezinsbescherming in Regio Rijnmond en door daarin ook de link te leggen naar onze eigen regio. Hierin zijn we opgetrokken met de andere centrumgemeentes.
- In 2023 is de kwaliteit van de uitvoering van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer sterk verbeterd. Het aantal klachten is met 50% gedaald, terwijl het aantal gebruikers gelijk is gebleven. Ondanks de nog steeds bestaande personeelskrapte bij de uitvoerder, en de verkeersdrukte is de stiptheid ook significant toegenomen, van 70% naar ruim 80%.