Communicatie
In 2023 zijn we gestart met een nieuwe werkwijze, waarmee we met communicatie het verschil willen maken voor inwoners en ondernemers in Nissewaard. Op basis van de vijf thema’s uit het coalitieakkoord en de financiële begroting zijn de communicatieprioriteiten bepaald. In de tabel hieronder ziet u een overzicht daarvan. Team communicatie zet zich in voor deze communicatieprioriteiten. Dit gebeurt altijd in nauwe samenwerking met de eenheden en de portefeuillehouder.
We geven u graag een paar voorbeelden van succesvolle samenwerkingen.
Campagne Geldzorgen
Eind 2022 zag het Winterplan het levenslicht. Een plan dat onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties de winter door zou gaan helpen om de hogere kosten voor energie en andere producten zo veel mogelijk op te kunnen vangen. Zo kwam het dat verschillende beleidsteams aan de slag gingen om aanvullende regelingen in het leven te roepen en waarover team communicatie vervolgens de verschillende doelgroepen informeerde.
Daarnaast hebben we de al bestaande armoederegelingen nog eens extra onder de aandacht gebracht met een uitgebreide publiekscampagne “Geldzorgen”. Deze campagne liep van eind maart tot en met juni. Niemand in Nissewaard kon eromheen. Dat bleek ook uit de Inwonerspeiling die we hebben gehouden. Ook het preventieteam Hulp bij rondkomen en schulden zag een toename in onder andere het aantal aanvragen voor adviesgesprekken. Het was het eerste project van 2023 dat we samen met portefeuillehouders, vakinhoudelijke collega’s en het webteam volgens de nieuwe werkwijze aanpakten. Gedurende de rest van het jaar hebben we hier steeds opvolging aan gegeven met artikelen op de gemeentepagina en social media en met een extra campagne waarin ervaringsverhalen centraal staan: 'Zorgen over geld? Praten helpt!’.
Introductie Thuis in Nissewaard
Op dinsdag 24 oktober ging Thuis in Nissewaard officieel van start, een doorontwikkeling van Thuis in de Wijk. Vanaf dat moment is Thuis in Nissewaard het startpunt voor alle vragen over vrije tijd en zelfstandig leven. Sindsdien is ook de sociale kaart van Nissewaard een feit: thuisinnissewaard.nl. Op deze sociale kaart vinden inwoners, vrijwilligers en professionals snel en makkelijk informatie over organisaties en mensen die activiteiten of ondersteuning aanbieden. Of het nu gaat om geld, gezondheid, jeugd en gezin, sport, vrije tijd en ontmoeten, werken en leren of wonen en vervoer. Als inwoners op de website toch niet goed vinden wat ze zoeken, is er extra hulp. Zij kunnen dan bellen naar 0800 1417. En is er nog meer ondersteuning nodig? Dan volgt een persoonlijk gesprek.
Om dit breed in Nissewaard bekend te maken, verzorgde team communicatie een eerste publiekscampagne. De communicatiestrategie hiervoor ontwikkelde het team in nauwe samenwerking met de partners Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jongeren op Zuid (JOZ), Kwadraad, MEE Plus, Pameijer en Stichting Welzijn Ouderen (SWO). Voor alle organisaties die een belangrijke rol spelen bij het doorverwijzen van inwoners naar Thuis in Nissewaard, was er binnen de communicatiestrategie een specifieke aanpak opgenomen. Zo kregen de ‘verwijzers’ onder andere tijdens een goed bezocht netwerkdiner allerlei nuttige informatie aangereikt en was er volop ruimte tot netwerken. Naast het voorbereiden en uitvoeren van alle communicatie-activiteiten, stond team communicatie ook aan de lat voor de snelle totstandkoming van de sociale kaart in de persoon van een contentmanager sociale kaart.
Infrastructuurprojecten en gebiedsontwikkeling
Er is intensief en frequent gecommuniceerd over de werkzaamheden aan de hoofdinfrastructuur in Spijkenisse. Voor de werkzaamheden aan de Ruwaard van Puttenweg, de Heemraadlaan en het viaduct op de Baljuwlaan zijn aparte omgevingsmanagers ingezet, die nauw contact onderhielden met stakeholders, ondernemers, omwonenden en andere belangengroepen. Er is gebruik gemaakt van diverse communicatiemiddelen, zoals bewonersbrieven, een bouwapp, inloopbijeenkomsten, video-opnamen, aankondigingsborden, social media en projectpagina’s op de website. Bovendien is tot twee maal toe een pagina in Groot Nissewaard verschenen, waarop melding werd gemaakt van de planning en de aard van de werkzaamheden op de Heemraadlaan, het viaduct op de Baljuwlaan en de Hekelingseweg diverse persberichten naar de media verzonden. Behalve voor de hoofdinfrastructuur is ook communicatieaandacht geweest voor de minder ingrijpende projecten, maar die ook van invloed waren op de leefomgeving.
Naast diverse gebiedsontwikkelingen is vanuit Nn 2040 vooral aandacht geweest voor nieuwe ontwikkelingen rondom OV-knooppunten en differentiatie van woningvoorraad. Middelen die daarbij zijn ingezet, zijn o.a. inloopbijeenkomsten voor omwonenden, bewonersbrieven, enquêtes en projectpagina’s op de website van Nissewaard. Daarbij is steeds aandacht geweest voor de mogelijkheid van inwoners en ondernemers om contact op te kunnen nemen voor vragen, suggesties en informatie over de werkzaamheden, waardoor we snel konden anticiperen als er snelle actie nodig was, bijvoorbeeld een extra wegomlegging of inzet van verkeersregelaars.
Prioriteit: Ondernemen
Met communicatie is afgelopen jaar aandacht gevraagd voor de verdere (economische) ontwikkelingen van het stadscentrum (van winkelgebied naar stadhuiskamer, subsidie voor verbinding Uitstraat-Nieuwstraat en doorsteek Havenplein-Kopspijker, optopping Uitstraat). Het ondernemersloket zag in 2023 het licht zodat de relevante informatie voor (startende) ondernemers op één plek op de website van Nissewaard te vinden is. In juni werd de eerste voucher voor de Subsidieregeling energiecrisis MKB Nissewaard aan een ondernemer uitgereikt om de gevolgen van de zeer sterk gestegen energiekosten op te vangen. In samenwerking met de BIZ-stadscentrum Spijkenisse ging daar een communicatiecampagne met onder andere de inzet van digitale schermen aan vooraf. Diverse ondernemers werden in 2023 tijdens de dag van de ondernemers op 17 november in het zonnetje gezet.
Omgevingsvisie
De omgevingsvisie is ons beeld van het wonen en alles daaromheen in Nissewaard. Het is de basis voor het omgevingsplan die we later maken. Deze visie maken we met de hulp van inwoners, ondernemers en organisaties. De participatie werd ondersteund door een grote communicatiecampagne met twee verschillende boodschappen (handelingsperspectief). De ene was gericht op het invullen van een online vragenlijst en de andere riep inwoners op om vooral langs te komen bij één van de 16 participatiemomenten.
In de herkenbare stijl van ‘Maak het jouw Nissewaard’ hebben we ingezet op een crossmediale campagne vanaf mei tot en met juli 2023. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken is een sterke mix van on- en offlinemiddelen gebruikt, zoals Abri’s, digitale borden, een bioscoopreclame, een persbericht, sociale media posts en posters op bekende, lokale plekken en advertenties in kranten en op websites. De campagne startte in mei met een video van de Urban Detective die inwoners en ondernemers aansprak over hun gemeente. De project website www.toekomstnissewaard.nl is het platform waar alle informatie is terug te vinden, waaronder de opbrengsten van de participatie. Ook interne communicatie is een vast onderdeel geweest van de campagne met onder andere zomersessies voor medewerkers.
In het participatieverslag van de omgevingsvisie zijn over deze campagne alle cijfers terug te vinden. Komend voorjaar gebruiken we de ervaring uit 2023 voor een tweede communicatiecampagne over dit onderwerp.
Placebranding
In 2023 zijn de eerste stappen gezet met de implementatie van Placebranding in Nissewaard via ‘Maak het jouw Nissewaard’. Zo is het beeldmerk, de stijlgids en ‘het verhaal’ van Nissewaard uitgewerkt. De inzet van Placebranding is voor de jaren 2023 en 2024 vastgelegd in een uitvoeringsplan. Hieraan gekoppeld is voor het jaar 2023 een jaarplan gemaakt, van waaruit is gewerkt. Via een campagne met collega’s van interne afdelingen binnen de gemeente en door zogenaamde ‘Tribune-bijeenkomsten’ is binnen de gemeentelijke organisatie het beeldmerk ‘Maak het jouw Nissewaard’ bekend gemaakt en verbonden aan diverse projecten en activiteiten. Enkele voorbeelden hiervan: omgevingsvisie, Dag van de Hoek, Bernisse-festival, Spijkenissefestival, Vliegerfestival, Er-op-uit-campagne in het voorjaar en najaar, Open Monumenten Dagen, Wijkaanpak etc. Extern zijn met diverse collectieve partijen besprekingen gevoerd over de adoptie en het gebruik van ‘Maak het jouw Nissewaard’, zoals BIZ Akkerhof, BIZ Centrum, BIZ Halfweg. Dit heeft geresulteerd in het gebruik van het beeldmerk door o.a. BIZ Centrum tijdens Sinterklaas, Kerst, buitenreclame vi banieren etc. Ook projectontwikkelaar Heijmans heeft het beeldmerk gebruikt op bouwborden voor de herinrichting van het metro- busstation.
Tot slot
De beschreven voorbeelden sluiten aan op de communicatiebehoeften van dit moment: relevante informatie aanbieden, op het moment juiste moment, aan inwoners die het aangaat, zodat zij goed geïnformeerd zijn en daardoor bijvoorbeeld kunnen anticiperen of meedoen. De ervaring leert dat we hierbij nog meer gebruik kunnen maken van kennis die er is over communicatie- en participatievoorkeuren van inwoners, bijvoorbeeld specifiek per wijk. Ook het concreet maken van de impact van de inzet van communicatieacties mag nog consequenter plaatsvinden, zodat we steeds gerichter het verschil maken voor inwoners en ondernemers.
Participatiemomenten 2023
Integrale beheerprojecten (allen inloopbijeenkomsten)
Project genodigde /aanwezige personen
Reconstructie Schrijnwerker Spijkenisse 385/40 personen
Onderhoud Heemraadlaan, Spijkenisse 670/70 personen
K&I werkzaamheden Oranjebuurt, Spijkenisse 50/25 personen
Herinrichting Oranjebuurt en Zeeheldenbuurt, Spijkenisse 400/70 personen
Reconstructie Beverveen, Spijkenisse 405/80 personen
Herstraten Schenkel fase 1 en 2, Spijkenisse 500/25 personen
Reconstructie Schrijnwerker, Spijkenisse 385/45 personen
Reconstructie Kerckhoek, Zuidland 186/70 personen
Beheer groenprojecten (inloopbijeenkomsten)
Project
Dupré-, Rousselpad bij Vogelenzang, Spijkenisse
Herinrichting Anthonius van der Nootstraat, Spijkenisse
Projecten gebiedsontwikkeling – inloopbijeenkomsten (allen inloopbijeenkomsten)
Project genodigde /aanwezige personen
Nieuwbouw Krekenpark 1 en 3, Zuidland nb/20 personen
Multifunctioneel sportveld 400/5 personen
Heer&Meester, Hekelingen 50/80 personen
Raadhuisstaete, Spijkenisse 25/13 personen
Beukenlaan, Spijkenisse 340/45 personen
Nieuwbouw Hoogwerfsingel, Spijkenisse nb
Vredehofstraat, Spijkenisse 80/80 personen
Spijkenisse Nieuw-Zuid nb
Metro- busstation Spijkenisse Centrum nb
Project vastgoed - inloopbijeenkomst
Project
Huisvesting Werkgebouw-B Stadhuis, Spijkenisse
Projecten duurzaamheid
Project aanwezigen
Onthulling slimme regenton 50 personen
Tegeltaxi 15 personen
Insectenhotels nb
Fluisterboot 15 personen
Klimaatweek weekmarkt 40 personen
Fietstocht wethouders nvt
Vanuit duurzaamheid zijn er ook diverse bijdrages geleverd aan evenementen die door anderen, bv. buurtverenigingen, wijkcentra, zijn georganiseerd.
Omgevingsvisie 2023
Wat? | Waar? | Uitgenodigd | Meegedaan |
---|---|---|---|
16 keer op straat/ bij evenementen | Zuidland (2x), Heenvliet, Hekelingen, Beleef Bernisse, Heenvliet, Centrum Spijkenisse, Vliegerfestival, Bernissepark, dag van de Hoek, Waterland, Maaswijk, Under the Bridge, Abbenbroek, de Akkers | Inwoners van verschillende dorpen/ wijken | 600 personen |
Stakeholderbijeenkomst | Theater de Stoep | Verenigingen, ondernemers | 60 personen |
Digitale vragenlijst | www.toekomstnissewaard.nl | Inwoners, ondernemers, verenigingen | 1377 personen |
Kick-off week | MGR Bekkersschool, basisschool de Akkers, Annie MG Schmidt school (11 klassen) | Scholieren | 285 personen |
2322 personen |